سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

نشانه ها و علایم

    نظر

 

علایم لنگش با شدت آسیب به تیغکها متفاوت است و اینکه آیارخداد لنگش حاد است ( ساعات یا چند روز ) یا مزمن ( بیش از یک هفته ) متنوع می باشد. رایج‌ترین علامت که شما خواهید دید لنگش بوده که شدت آن از یک سر تکان دادن کوچک تا عدم تحمل وزن  وناتوانی اسب در به پا ایستادن متنوع می باشد. اسب های درگیر دارای ظاهر اسبی هستند که روی پوسته تخم مرغ قدم می زند یا ظاهر اسب اره شده داشته.

فشار نبض بند انگشتی در سرخ رگهای مشروب کننده پای درگیرافزایش داشته  که به آن " نبض انگشتی  نواری "گویند  و یا احساس گرمی نیز می تواند بعنوان یافته ای عمومی در ملامسه باشد، اگر چه این یافته ها نشانه ای اختصاصی برای التهاب بافت مورق سم (لنگش) محسوب نمی شوند.

التهاب بافت مورق سم( Laminitis ) عموما ً در پاهای قدامی و هر دوی آنها ایجاد می شود اما ممکن است در تمامی سمها نیز بوجود آید، بویژه در موارد بروز بیماریهای که سامانه گردش خونی را درگیر می نماید.

علت هر چه باشد ، درصورت در معرض خطر بودن تیغکها، استخوان تابوت می‌تواند :

۱) در داخل کپسول سم به پایین چرخیده، نیروی نوک استخوان به سمت پایین بر روی جلد کف پا وارد و به عروق خونی در آن ناحیه لطمه وارد سازد(تصویر شماره 3/ چرخش).

 

و/ یا

۲) تمامی بدنه استخوان افتاده  یا می تواند در کپسول سم فرو رود ( شکل ۴ / فرو رفتن) این امر موجب بروز درد شدید و آسیبهای عروقی گسترده می‌شود. افتادگی فوق می توان بطور متقارن یا نامتقارن در کپسول سم محقق شود.

 

 

سم دارای یک تعصیب غنی از پایانه های عصبی حسی است، بنابراین بروز التهاب در بافت مورق سم(لنگش) وضعیتی درد ناک را بوجود می آورد. درواقع ، این دردی شدید و غیرقابل کنترل بوده که توسط اسب‌ها مبتلا به لنگش شدید تجربه می شود بطور که  افراد را وادار به کشتن دلسوزانه در این موارد  می کند.   دیگر پی آمدهای لنگش شدید که می تواند پیش آگهی بهبود را نامناسب نماید عبارتند از :  

* تخریب گسترده شرب خونی درون سم .

* عفونت باکتری مزمن در سم به دلیل تضعیف جریان خون.

* برون زدگی نوک استخوان‌ تابوت از ته سم .

* تخریب استخوانی در نوک استخوان‌  تابوت ناشی از بارمکانیکی غیر معمول.