سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

ستون فقرات گردنی

 

درد ستون فقرات گردنی
 



  تاریخچه و نشانه ها
بیمار یورکشایر تریر، 4 ساله، نر سالم با درد در ستون فقرات گردنی
 اشعه ایکس زیر برای روشن شدن بیشتر گرفته شد:
 


 

 

 


 
 توضیحات اشعه ایکس
 رادیوگرافی مدیولترال ستون فقرات گردنی در موقعیت های خنثی و خمیده ملایم زاویه بین لایه پشتی بدن مهره های C1 و C2 در تصاویر خنثی و خمیده متفاوت است و همپوشانی آتلانتواکسیال در تصاویر خم شده به طور قابل توجهی کوتاه می شود (همپوشانی آتلانتواکسیال حدود -1، 4 میلی متر در تصاویر پراش و +1.5 میلی متر در حالت خنثی):


 محور دندانه در نماهای جانبی به سمت عقب جابجا شده است، اما علارغم این دست نخورده و بدون علائم دیسپلازی است.

 تشخیص
 سابلوکساسیون آتلانتواکسیال/ناپایداری آتلانتواکسیال


  خروجی

 در معاینه برش های نازک MRI با توالی های T1 و T2 ، هیچ باند عرضی در ناحیه محور دنس تشخیص داده نشد و به دلیل جابجایی پشتی محور دنس، جابجایی پشتی کانونی و فشرده سازی شکمی وجود دارد. میلون همچنین  بطور کانونی از پشت  محور دانس  بصورت T2W-hyperintenseقابل مشاهده  بوده که ممکن است نشان دهنده ادم، خونریزی، یا گلیوز مزمن و دژنراسیون والر باشد.



 برای نشان دادن، یک عکس مقایسه سالم ارائه می شود:
 سیر طبیعی طناب نخاعی گردنی جمجمه و موقعیت طبیعی محور لانه ها با استفاده از یک سگ  معمولی به عنوان مثال ارائه می شود.


 

 بحث
 بی‌ثباتی مادرزادی آتلانتواکسیال/سولوکساسیون در نژادهای سگ کوچک مانند یورکشایر تریر، پودل اسباب‌بازی و چیهواهوا شایع‌تر است، اما می‌تواند گاهی در نژادهای سگ بزرگ و گربه‌ها نیز رخ دهد. علائم به طور متوسط در   21.3 ماهگی شروع شده و به میزان زیادی  با  شدت بالای مشخص می‌شوند. خم شدن مفصل آتلانتواکسیال ستون فقرات که منجر به سابلوکساسیون پشتی محور نسبت به اطلس می شود ، ممکن است باعث فشردگی شکمی طناب نخاعی شود. در شدیدترین موارد شایع ترین علل بی ثباتی رشد غیر طبیعی استخوان ها و رباط ها در ناحیه مفصل آتلانتواکسیال، رباط عرضی و محور لانه است.
 درمان
 درمان محافظه کارانه معمولاً شامل آتل بندی، تثبیت ستون فقرات گردنی، استراحت و درمان دارویی است.  درمان محافظه کارانه در حدود 62 درصد موارد موفقیت آمیز است، در صورت عدم بهبود، درمان جراحی توصیه می شود.  چندین روش جراحی وجود دارد که هدف همگی تثبیت مفصل آتلانتواکسیال است.  درمان جراحی در حدود 60 تا 90 درصد موارد موفقیت آمیز است. 

 

 

 

برای مشاهده ویژگی های محصول کلیک فرمایید.