سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

دیدگاه کلی

    نظر

 

التهاب بافت مورق سم (Laminitis) یک مشکل عمومی و بالقوه ویرانگر پا  بوده که  تمامی اعضای خانواده اسب‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد : اسب ، اسب چه‌ها ، الاغ ، قاطر ، و اسب سانان وحشی. فرآیند بیماری شامل شکستن اتصالات بین دیواره سم و بندانگشتی انتهایی است که عموماً به آن ً استخوان تابوت ، استخوان رکاب ، یا انگشت سوم ( P3 ) می گویند.

استخوان بند انگشتی / تابوت انتهایی در اسب معادل استخوان بالایی انگشت میانی انسان است (تصویر  ترسیمی و  رادیوگرافی زیر) 

 

 

 

 

استخوان بند انگشتی سوم  کاملا ً با سم پوشانده شده‌است . همانند ناخن ، دیوار سم با استحکام توسط نوارپیوندی جلدی -پوششی سختی به استخوان تابوت متصل شده است .

نوار پیوندی استخوان تابوت دیواره سم (بافت مورق سم) تنها چیزی است که مانع  از اعمال فشار وزن بدن اسب ( حدود ۵۰۰ کیلوگرم یا ۱۱۰۰ پوند ) از طریق عمق کف سم به استخوان تابوت می شود. این نوار پیوندی باید به اندازه کافی قوی باشد تا متحمل نیروهایی گردد که به هنگام تاخت چهار نعل، سم بایستی آن را تحمل نماید، با این حال نیز بایستی کاملاً پویا باشد تا امکان رشد دیواره سم فراهم آید.

به منظور به حداکثر رساندن قدرت نوارپیوندی استخوان تابوت دیواره سم ، این پهنه مرزی با چندصد چین خوردگی معروف به تیغک (lamellae) در اتصال می باشد. (تصویر زیر)

 

 

 

 

سطح هر تیغک به خودی خود  به چندین  تیغک ثانویه کوچکتر چین می خورد که به میزان بیشتری سبب افزایش مساحت سطحی نوار پیوندی استخوان تابوت دیواره سم می شود. 

از آنجایی که تیغک توسط یاخته های زنده با شرب خونی گسترده و تعصیب عصبی شکل گرفته ، نوار پیوندی استخوان تابوت دیواره سم به انواع بیماری های سامانه ای که می تواند در ایجاد التهاب بافت مورق سم ایفای نقش نماید حساس می باشد.