سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

درمان

    نظر

 

التهاب بافت مورق سم یکی از مهمترین بیماری های مورد مطالعه در اسب است.  با وجود این  هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما به طور کامل درک نمی‌کنیم . در نتیجه ، پیش‌گیری و درمان  این بیماری همچنان با چالش روبرو است .

دوره‌ای از بیماری که در آن ما بیش‌ترین قابلیت تاثیرگذاری بر پی آمد بیماری را داریم قبل از آن است که اسب حتی شروع به نشان دادن نشانه‌هایی از درد پا نماید( درمان پیشگیرانه) . روشن شده که سرما درمانی( با ایستادن در چکمه های یخی) برای پا نقش حفاظتی داشته و روشی است برای پیشگیری  از بیماری(تصویر زیر). 

 

 

وقتی که اسب نشانه‌های بیماری را نشان می‌دهد ، فرآیند تخریب  بافت سم به خوبی در حال پیشروی است و مقوله درمان با چالش زیادی مواجه بوده و عاقبت بیمار متنوع است.

توصیه های درمانی اولیه دامپزشک می تواند شامل موارد زیر باشد.

* درمان فوری و / یا عمل جراحی برای عامل مسبب اصلی

* درمان پرتنش ضد التهابی و ضد درد  عمومی

* سرما درمانی

* مراقبت و نگهداری دقیق از چنین اسب هایی که  ممکن است بخش عمده‌ای از زمان خود را زمین گیر بوده و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیرموارد زیر شود :

O دل درد

O کم آبی

O ذات‌الریه

O زخم بستر .

O  تحلیل عضلانی

* زمانی بر روی مراقبت از سم  متمرکز شوید که اسب بیمار به اندازه کافی ثبات یافته . 

 

 

اقدامات درمانی :

1-اسب بیمار را در جایگاهی  با بستر تمیز، خشک، و انباشته از کاه یا پوشال ثابت نمایید.

2- دارو های لازمه تجویز گردد

3- باز بینی جیره غذایی اسب

4- گرفتن تصویر رادیوگرافی از سم های درگیر

5- با توجه به رادیوگراف سم اقدام به اصلاح سم و نعل بندی مجدد شود

6- استفاده از کفش درمانی  ممهور


 

برنامه درمان (استفاده از کفش درمانی ممهور)

سیستم ممهور مراقبت از پای اسب پس از سال‌ها تحقیق ، توسعه و مشاوره با دامپزشکان و نعل بندان جهت  درمان مناسب بیماری لنگش ناشی از التهاب بافت مورق سم طراحی شده است . این سیستم مراقبتی ممهور پا ، از یک فن آوری ترموپلاستیک ، گدازش پایین استفاده می نماید که کفش ممهور را قادر می‌سازد بدون نیاز به میخ، به سم قالب شده و به آن بچسبیده  . بکاربردن این سیستم مراقبتی در پای اصلاح  و متعادل شده  با کمک رادیوگرافها، عاری از هرگونه عارضه و ضربه بوده و نرخ بهبودی بطور قابل توجهی خوب می باشد.   کفش‌های ممهور اول بواسطه تثبیت و مهار حرکت استخوان رکابی که طریق تکیه گاه قورباغه ای بی نظیر ان محقق می شود سبب فراهم آمدن پشتیبانی به هم چسبیده می شود.   

هنگامی که این کفش‌ها به کار گرفته شدند ، اسب می تواند راحتی  و تسکین فوری را تجربه کند - فشار در این وضعیت توسط کفش ممهور گرفته می‌شود نه کف پا   .