سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

گزارش موردی

 

 

 تاریخچه ونشانه بالینی

  استافوردشایر بول تریر 7 ماهه، نر - حیوان ظاهرا سالم  به نظر می آید. بیمار با درد خفیف هنگام لمس سر، تغییر در رفتار و تورم جمجمه به درمانگاه مراجعه کرد.  برای توضیح بیشتر، اشعه ایکس زیر گرفته شد:

 

 

 

 

 

 

  تفسیر  شواهد و نشانه های پرتونگاری:
   در پرتونگاره های فوق، هیپراستوز عمومی کلاهک جمجمه  مشهود است  که با ضخیم شدن قابل توجه کلاهک جمجمه، به ویژه در استخوان های پیشانی، جداری و پس سری مشخص می شود.با توجه به افزایش تراکم استخوان و کاهش شفافیت در مقایسه با بافت استخوان سالم  میتوان به اسکلروز ساختار های استخوانی  درگیر نیز مشکوک شد .  سطوح بیرونی و داخلی استخوان‌های آسیب‌دیده برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های نامنظم متعددی را نشان می‌دهند.  با این حال، شواهدی از شکستگی حاد یا جابجایی استخوان وجود ندارد . استخوان های فک پایین نشانه های قابل توجه مبنی بر وجود اختلال  ندارند .

 تشخیص :
  سندرم هیپراستوز  فرق سر.
  بیمار چند ماه پس از تشخیص و درمان  بدون علامت بود .

بحث:
  هیپراستوز جمجمه سگ یک تغییر پاتولوژیک در سقف جمجمه است که منجر به ضخیم شدن بیش از حد استخوان می شود.  این یک شکل موضعی هیپراستوز است که در استخوان های جمجمه، به ویژه جمجمه (لاتین = calvarium) متمرکز شده است.  قسمت بالایی جمجمه  هیپراستوز کالواری در سگ ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در وقوع آن  عوامل ژنتیکی  نیز نقش دارند.  یک مثال از این استئوپاتی مرتبط با کرانیوماندیبولار (CMO)، یک بیماری ارثی در برخی از نژادهای سگ است که منجر به رشد غیرطبیعی استخوان/هیپراستوز در ناحیه جمجمه و فک پایین می شود.  علت احتمالی دیگر یک بیماری التهابی مانند استئومیلیت است که در آن جمجمه عفونی می شود  علائم هیپراستوز جمجمه بسته به شدت و علت آن می تواند متفاوت باشد.  علائم احتمالی شامل تغییرات رفتاری، تورم یا برآمدگی در بالای جمجمه، درد هنگام لمس سر، و احتمالاً علائم عصبی به دلیل فشار رشد استخوان بر مغز است.  تشخیص هیپراستوز جمجمه در سگ ها معمولاً با روش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی (توموگرافی کامپیوتری) یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) انجام می شود.  اینها  روشها تصویری دقیق از تغییرات استخوانی رافراهم ساخته و به رد سایر علل احتمالی کمک می کنند.  بیوپسی استخوان نیز به عنوان یک روش تشخیصی استفاده می شود.  درمان هیپراستوز جمجمه به علت و شدت آن بستگی دارد.  در بیشتر موارد، درمان دارویی/محافظه کارانه منجر به تسکین التهاب و درد می شود .

 

 

 

 

 

برای مشاهده ویژگی های محصول فوق روی تصویر کلیک فرمایید.