سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

hypovolemic shock

 


تعریف


اصطلاحا شوک به نشانگانی ( سندرم) اطلاق می گردد که حکایت از سبب شناسی  چند عاملی دارد   این رخداد با ویژگی های   زیر مشخص می شود:  تولید ناکافی انرژی درون سلولی که معمولاً با افت اکسیژن بافتی همراه است ، کاهش نشت پذیری بافتی (هیپوپرفیوژن)  که معمولاً ناشی از کاهش یا توزیع غیر طبیعی جریان خون به بافت ها بوده و اغلب با عدم تطابق بین میزان عرضه و تقاضای اکسیژن بافتی مشخص می گردد. این عدم همسازی بین میزان عرضه و تقاضای اکسیژن  خود به دلیل تحویل ناکافی یا ناکارآمدی سلولی در استفاده از اکسیژن فراهم شده است .


علل


 در اکثر بیماران با وضعیت بحرانی، شوک ناشی از کاهش قابل توجه اکسیژن رسانی موثر به بافت ها (DO2) است. این کاهش عمدتا به دلیل از دست دادن حجم  مایعات داخل عروقی (شوک هیپوولمیک)، توزیع ضعیف  مایعات عروق (شوک توزیعی) یا نارسایی پمپاژ قلب (شوک کاردیوژنیک) .


شوک هیپوولمیک می تواند به دلیل از دست دادن خون قابل توجه ( خونریزی داخلی یا خارجی)، از دست دادن مایع خارج سلولی و املاح که بیش از مایع و املاح دریافتی است (استفراغ مکرر، اسهال، پلی اوری) یا از دست دادن حجم پلاسما  داخلی به دلیل ترشح مایع یا ترانسودا به داخل فضای خارج عروقی است. 

 

 

e-Book 

 

برای در یافت متن کامل مقاله تقاضای خود را با واتساپ فوق ارسال فرمایید. 

 

 

 

برای مشاهده ویژگی های محصول فوق روی تصویر کلیک فرمایید.