سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

التهاب نکروزی روده در جوجه ها

 

 

 التهاب روده نکروزی در جوجه ها

 
 انواع جوجه ها از دو هفته به بعد مستعد ابتلا به این بیماری حاد تا مزمن هستند.عامل سبب شناسی این بیماری کلستریدیوم پرفرنجنس است که  سم آلفا نوع A و C و  سم بتا نوع C تولید می کند. به  بیماری جوجه خزنده نیز می گویند زیرا جوجه ها گاهی اوقات آتاکسیک هستند (نمی توانند حرکت کنند).

  وقوع در سراسر جهان، گونه های آسیب دیده، نیمه های گوشتی، پولت های لایه تجاری. سن مبتلا: 3-6 هفته. 

نحوه انتقال: خاک، گرد و غبار، زباله و مدفوع باعث پخش شدن ارگانیسم می شود.
 علائم بالینی : آتاکسی، مسمومیت، اسهال، افسردگی، پرهای ژولیده و بی میلی به حرکت ممکن است دیده شود. در موارد حاد مرگ حاد می تواند در عرض چند ساعت پس از شروع بیماری رخ دهد.

ضایعات پس از مرگ :کم آبی (پوست تیره)، لاغری (بدون عضله سینه)، احتقان کبد، مخاط روده پخته شده (به هم ریخته) - عمدتاً در ژژنوم و ایلئوم قابل مشاهده است. روده ها اغلب متسع و پر از گاز هستند. آب در  چینه دان وجود دارد. در موارد حاد، انتریت روده فقط با یک لایه خاکستری از مواد نکروزه بر روی مخاط روده  مشخص می شود. 

 

 

 

 

 

تشخیص بیماری :بر اساس ضایعات درشت نمود (مخاط ناهموار روده)، علائم بالینی و جداسازی باکتری بر روی پلیت خون آگار است. کلنی ها توسط یک ناحیه داخلی همولیز کامل و یک ناحیه بیرونی تغییر رنگ و همولیز ناقص احاطه شده اند. بیماری در واقع کوکسیدیوز و آنتریت اولسراتیو را شبیه سازی می کند.

 

   

 

پیشگیری : باسیتراسین 50 گرم در تن به طور مداوم در خوراک داده می شود، بهداشت بستر را  بایستی بهبود  بخشد (تصفیه بستر و کمپوست)، لینکومایسین در خوراک یا آب. پرورش پرندگان روی  شبکه توری سیم از این بیماری جلوگیری می کند. استفاده از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها و افزودنی های خوراکی ضد کوکسیدیال.

 نکته ویژه: ممکن است باعث سندرم سوء جذب شود که منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود. کوکسیدیا اغلب باعث ضایعات روده ای و به دنبال آن انتریت ناشی از کلستریدیوم می شود.

 

 

 

برای مشاهده ویژگی های محصول فوق روی تصویر کلیک فرمایید.