سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

DCAD

 

 

DCAD در رژیم غذایی گاو: افزایش سلامت و بهره وری

 

 

 DCAD مخفف عبارت Dietary Cation and Anion Difference ، بعبارتی اختلاف آنیونی کاتیونی جیره غذایی عاملی حیاتی در حفظ سلامت و عملکرد بهینه در گاوها است. در این  نوشته کوچک سعی شده تا سرفصل وار  به اهمیت و فواید آن بپردازیم.

 اساسا چرا کاتیونها: Na+، K+، Ca++، Mg++  و آنیونها: Cl-، HCO3-، SO2-، PO4- و از این رو  DCAD در رژیم غذایی گاو مهم است؟

مطالعات نشان داده است گاوهایی که دارای رژیم غذایی سرشار از آنیون  و فقیر از کاتیون ها هستند، به خصوص در نزدیکی زایمان، کمتر به تب شیر مبتلا می شوند. علاوه بر این، DCAD مثبت تأثیر مطلوبی بر مصرف ماده خشک و تولید شیر پس از زایمان دارد. از سوی دیگر، DCAD منفی قبل از زایمان به جلوگیری از هیپوکلسمی در حین زایمان کمک می کند. هیپوکلسمی یا سطوح پایین کلسیم خون می تواند گاوها را مستعد ابتلا به اختلالات مختلفی از جمله احتباس غشاهای جنینی، کتوز و جابجایی شیردان و غیره کند.

حفظ تعادل ظریف: سیستم های بدن بطور خستگی ناپذیری در جهت حفظ تعادل اسیدی-بازی و الکترولیتی فعالیت می کنند. حفظ تعادل و غلظت یونی  300 میلی مول برای تامین یکپارچگی بهینه در سلول بسیار مهم است. بنابراین، مجموع کاتیون ها و آنیون ها باید به این مقدار اضافه شود. آنزیم ها در این شرایط بهترین عملکرد را دارند.

رابطه DCAD و تب شیر: هورمون پاراتیروئید (PTH) نقش حیاتی در تنظیم سطح کلسیم دارد. کلسیم را از استخوان ها به خون منتقل می کند، اما تنها زمانی که غلظت خونی کاتیون  کم و غلظت  خونی آنیون بالا باشد. با اجرای یک DCAD منفی (حالت اسیدی) قبل از زایمان، هدف ما افزایش فعالیت PTH است. این رویکرد همچنین بر سنتز ویتامین‌های A، D3 تأثیر مثبت می‌گذارد و تضمین می‌کند که از ذخایر کلسیم استخوان برای کاهش احتمال هیپوکلسمی استفاده شود. علاوه بر این، استفاده از DCAD منفی می تواند زمان دفع غشای جنین را کوتاه کند.

مزایای پس از زایمان: اجرای DCAD مثبت پس از زایمان نتایج مثبتی مانند افزایش مصرف ماده خشک و کل مواد جامد در تولید شیر را نشان داده است. این  راهبرد می تواند به طور قابل توجهی بهره وری کلی را افزایش دهد.