سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

مجرای شریانی باز مانده

 

 

 

برای مشاهده ویدیو روی تصویر کلیک فرمایید

 

 مورد ارائه شده یک سگ تریر 4 ماهه است که در طی یک بازدید معمول در کلینیک دامپزشکی با یک سوفل شناسایی شده.  این یافته زنگ خطر برای درخواست خدمات ما و انجام اکوکاردیوگرافی داپلر، به منظور بررسی منشاء سوفل بود.
 

تشخیص:

مجرای شریانی باز(PDA )، یکی از شایع ترین بیماری های مادرزادی قلبی در سگ ها است.  این وضعیت در واقع بجاماند یک ارتباط بین شریان آئورت و شریان ریوی است که در طول رشد جنینی وجود دارد، اما باید پس از تولد بسته شود.  در آن دسته از بیمارانی که بسته نمی شود، مانند مورد ترین ما، یک سوفل مداوم با شدت بالا در معاینه فیزیکی شنیده می شود.
 مجرای شریانی باز به تدریج باعث اتساع حفره های چپ قلب می شود.  بسیاری از بیماران برای ماه ها یا سال ها بدون علامت هستند، اما اغلب در نهایت دچار نارسایی قلبی می شوند.

 بسته شدن مجرای شریانی با جراحی، درمان انتخابی در این موارد است که 100% درمانی است.  تکنیک های مختلفی برای انجام آن وجود دارد، اما در بیمار ما یک روش اندوواسکولار را انتخاب کردیم.  برای این کار با قرار دادن یک دستگاه انسداد به ناممسدود کننده مجرای آمپلاتزی  سگ ،  مجرای فوق بسته می شود. 

 

ACDO (Amplatz Canine Ductal Occluder)

 

بر ای مشاهده عمل روی تصویر کلیک فرمایید.

 

مسدود کننده مجرای سگ آمپلاتز (ACDO) یک دستگاه توری نیتینول با کمر کوتاه است که یک دیسک صاف دیستال را از یک دیسک پروگزیمال کاپ شده جدا می کند.  این دستگاه برای مطابقت با مورفولوژی مجرای شریانی ثبت شده سگ (PDA) طراحی شده است.  ابعاد PDA توسط آنژیوگرافی تعیین می شود و یک کاتتر هدایت کننده از طریق آئورت و PDA به شریان ریوی اصلی منتقل می شود.  یک ACDO با قطر دور کمر تقریباً دو برابر قطر حداقل مجرای آنژیوگرافی (MDD) از طریق کاتتر با استفاده از کابل تحویل متصل شده تا زمانی که دیسک صاف دیستال در داخل شریان ریوی اصلی مستقر شود، پیش می‌رود.  ACDO تا حدی مستقر شده، کاتتر هدایت کننده و کابل تحویل جمع می شوند تا زمانی که دیسک دیستال با استیوم ریوی PDA درگیر شود.  با تثبیت کابل تحویل، کاتتر جمع می‌شود تا کمر در سراسر استیوم ریوی و دیسک پروگزیمال در آمپول مجرای قرار گیرد.  بست کشش روی کابل تحویل آزاد می شود و با مشاهده اینکه دستگاه شکل اصلی خود را به خود می گیرد، مانور رفت و برگشت کابل تحویل، و تزریق کنتراست کوچکی که از طریق کاتتر هدایت کننده انجام می شود، موقعیت صحیح ACDO و پایداری آن را تأیید می  کند.  کابل زایمان با کاتتر هدایت کننده جدا شده و خارج می شود.  برای ارزیابی جریان مجرای باقی‌مانده، آنژیوگرافی در پایان عمل انجام می‌شود و پس از آن اکوکاردیوگرافی داپلر در 1 روز و 3 ماه پس از عمل انجام می‌شود.  عمل مسدود ساختن مجرای شریانی بجامانده(PDA) در سگ‌های مبتلا با بکار گیری ACDO  گامی روبه جلوتلقی شده و در طیف  وسیعی از  گونه های سگ سانان  در وزن های متفاوت بدنی، MDDs و با ریخت شناسی ساده مجرای  ، بسیار مؤثر است.