سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

بیماری دریچه میترال سگ

 

 

 

بیماری دریچه میترال سگ: یک مطالعه موردی

برای مشاهده ویدیو روی تصویر کلیک فرمایید.


رافائل، یک پودل مینیاتوری نر 7 ساله عقیم شده است که جهت معاینات مربوطه در خصوص برسی وضعیت سلامتی   به در مانگاه ارجاع گردیده . صاحب  حیوان از  کند شدن فعالیت و آهسته راه رفتن  و زود خسته شدند سگ خود شاکی است.
سابقه پزشکی رافائل غیرقابل توجه بود، به استثنای لوکساسیون کشکک داخلی دو طرفه درجه 1/4 و بیماری خفیف دندانی. او در تمام مراقبت‌های پیشگیرانه توصیه شده شرکت داشته و اقدامات لازمه در خصوص آنها برایش انجام شده .
در معاینه فیزیکی، رافائل سوفل سیستولیک سمت چپ درجه 3/6، با ضربان قلب 140 ضربه در دقیقه داشت. پالس ها قوی و همزمان بودند. کراکلهای خفیف ( رالهای ریوی خشک ) در سمع ریوی شنیده شد و تعداد تنفس 48 تنفس در دقیقه بود.
آزمایشات تشخیصی توسط صاحب حیوان قبول  و مجاز شد. CBC، شیمی سرم و آزمایش ادرار هیچ ناهنجاری قابل توجهی را نشان نداد و فشار خون در محدوده طبیعی بود. رادیوگرافی قفسه سینه با درجه قلب مهره ای 12، بزرگی دهلیز چپ و الگوی خفیف بینابینی  موضعی منطبق با ادم ریوی را نشان داد.  نتایج اکوکاردیوگرافی نیز در ویدیوی فوق دیده می شود،
بر اساس معاینه فیزیکی و یافته های رادیوگرافی، بیماری رافائل به احتمال زیاد MMVD و نارسایی احتقانی قلب  (CHF) تشخیص داده شد. MMVD شایع ترین بیماری قلبی در سگ ها  است که 75 درصد موارد بیماری قلبی را تشکیل می دهد. شیوع آن در سگ های نژاد کوچک بیشتر است و تا 85 درصد علائم ضایعات دریچه ای را تا 13 سالگی نشان می دهد.
سایر تشخیص‌های افتراقی که می توان به‌عنوان علت بالقوه سوفل/CHF او در نظر گرفته، شامل تنگی آئورت و تنگی ریه ، با توجه به علائم و سابقه وی بعید تلقی می شوند. ارجاع به دامپزشک متخصص قلب توصیه شد اما رد شد.
وجود سوفل منطبق با MMVD و شواهد CHF نشان دهنده مرحله C MMVD است، طبق دستورالعمل ACVIM 2019، که یک رویکرد درمانی چهارگانه را برای درمان CHF در سگ‌ها توصیه می‌کند که شامل فروزماید، پیموبندان، یک مهارکننده ACE (انالاپریل یا بنازپریل است). و اسپیرونولاکتون.
بر اساس این دستورالعمل‌ها، فوروزماید، پیموبندان و CARDALISTM (اسپیرونولاکتون و بنازپریل هیدروکلراید) همراه با یک رژیم غذایی قلبی تجویز شدند.
رافائل یک هفته بعد برای معاینه مجدد بازگشت و صاحبش بهبود بالینی را گزارش کرد. مورمور های قلبی رافائل ادامه داشت، اما صداهای ریه واضح بود. ضربان قلب 130 ضربان در دقیقه، تعداد تنفس 30 تنفس در دقیقه و پروفایل شیمیایی سرم در محدوده طبیعی بود. بر اساس این یافته ها، مصرف تمام داروها ادامه یافت و معاینات مجدد منظم برای ارزیابی وضعیت بالینی، عملکرد کلیوی و سطح سرمی پتاسیم و تنظیم داروها در صورت نیاز توصیه شد.
 CARDALISTM حاوی ترکیبی از اسپیرونولاکتون و بنازپریل برای مسدود کردن سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) است. بنازپریل یک مهارکننده قوی ACE است که تبدیل آنژیوتانسین I غیر فعال به آنژیوتانسین II فعال را متوقف می کند و از انقباض عروق و تولید آلدوسترون جلوگیری می کند.