سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

بازسازی عضله قلبی بطن چپ در سگهای مبتلا به آماس درون شامه قلبی د

بازسازی عضله قلبی بطن چپ در سگهای مبتلا


به آماس درون شامه قلبی دریچه میترال

آسیب شناسی های توارثی و اکتسابی در حیوانات با سبب شناسی غیر عفونی و مسری بسیار متنوع و پیچیده بوده ، با تظاهرات شکلی مشخص می شود، که اغلب تشخیص آنها دشوار است و نیاز به رویکردهای ویژه در درمان و پیشگیری دارد [1-6].

آماس درون شامه قلبی دریچه میترال بواسطه رونداستحاله میکسوماتوزی ایجاد می شود و شایع ترین مورد در بین بیماری های اکتسابی قلبی در سگ ها است. میزان شیوع این روند آسیبی حدود 14-40 درصد در جمعیت سگ های نژاد کوچک است [3، 7، 8]. آماس درون شامه قلبی در سگ ها با روند استحاله ای مزمن میکسوماتوز دریچه میترال مشخص شده که منجر به ضخیم شدن و بسته شدن نسبی لت های دریچه  و برگشت دریچه میترال می شود که شدت آن تعیین کننده اصلی پیشرفت بیماری است. بایستی توجه داشت  که اکثر سگ‌های مبتلا به آماس درون شامه قلبیبرای سال‌ها یا حتی  در طول زندگی خود یک دوره بدون علامت دارند [4،9،10]. با این حال، با پیشرفت برگشت میترال، عوارض شدیدی می‌تواند به شکل ایجاد نارسایی احتقانی مزمن قلب (CHF  ) سمت چپ و سپس سمت راست ایجاد شود که معمولاً بطور ثانویه نسبت  به نشانگان فشار خون بالای شریان ریوی  تظاهر می نماید[5]. با این حال، در سگ های مبتلا به آماس درون شامه قلبی، دریچه سه لتی اغلب تحت تأثیر قرار می گیرد که منجر به ایجاد برگشت سه لتی می شود [7، 11]. سیر پیشرونده بیماری در نهایت منجر به مرگ حیوان یا اعدام ترحمی به دلیل شدت علائم، بدتر شدن شدید کیفیت زندگی یا ناتوانی قلبی می شود که نسبت به درمان مقاوم است [3،12،13].

 

بدلیل  پیامدهای نامطلوب بالقوه و شیوع بالای آماس درون شامه قلبیدر سگ ها، تشخیص دقیق و به موقع آن، و پایش موثر روند  پیشرفت CHF  ، بیماری فوق یک مشکل عمده در دامپزشکی حیوانات اهلی کوچک است. اکوکاردیوگرافی استاندارد عرضی قفسه سینه در سگ ها در حال حاضر به عنوان یک روش تشخیصی غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام ضایعات دریچه میترال در نظر گرفته می شود که شدت نارسایی دریچه میترال و همچنین تأثیر آن بر بازسازی قلب، عملکرد میوکارد بطن چپ و تعیین غیرمستقیم فشار شریان ریوی را ارزیابی می کند. [6،14،15].فرآیندهای بازسازی بطن چپ در سگ های مبتلا به اندوکاردیوز دریچه میترال در مرحله پیش بالینی شروع می شود و در نارسایی مزمن قلبی شدید به حداکثر تغییرات می رسد [16-18]. بازسازی قلب ترکیبی از تغییرات مولکولی، یاخته ای و بینابینی است که از نظر بالینی به صورت تغییر در اندازه، شکل و عملکرد میوکارد به دلیل اختلال در فعالیت قلبی تظاهر می نماید [2،19،20]. درمقالات علمی، دو نوع بازسازی قلب وجود دارد: بازسازی فیزیولوژیکی (تطبیقی) و بازسازی مرضی [21،22]. این مقاله بر روی بازسازی بدخیم مرضی قلب در سگ‌های مبتلا به آماس درون شامه قلبیدریچه میترال تمرکز دارد.

تشخیص بالینی بازسازی میوکارد بطن چپ در حیوانات و انسان بر اساس شناسایی تغییرات ریخت شناسی آن به ویژه تغییرات در قطر حفره، جرم (هیپرتروفی و ??آتروفی) و هندسه (ضخامت و شکل دیواره قلب) با استفاده از اکوکاردیوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است. [2،23،24].

مطابق با دیدگاه های نوین در مورد سازو کارهای عصبی-هومورال ایجاد نارسایی مزمن قلبی، علاوه بر فعال شدن سیستم سمپاتیک-آدرنال، سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون، اختلال عملکرد اندوتلیال، فعال شدن فرآیندهای التهابی، تنش اکسایشی و اختلال عملکرد اندوتلیال بایستی مورد ارجاع قرار گیرند. این فرآیندهای مرضی موجب تحریک فرآیندهای بازسازی، اختلال در روند خون پایی و حفظ سدیم و آب در بدن انسان و حیوانات مبتلا به CHF می شوند [18،22،25،26].توجه  بر این واقعیت ضروری است که نقش بازسازی قلب و شدت و تأثیر آن بر عملکرد سیستولیک در پیشرفت CHF در انسان و حیوانات مبتلا به آسیب دریچه میترال هنوز مشخص نشده است. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت بوده که در دامپزشکی بالینی حیوانات اهلی کوچک، ویژگی های بازسازی ساختاری و عملکردی عضله قلبی بطن چپ در آماس درون شامه قلبیدریچه میترال به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

بنابراین، مطالعه الگوهای بازسازی بطن چپ در سگ‌های مبتلا به نقایص دریچه دهلیزی بطنی اکتسابی مطرح بوده و می‌تواند به عنوان مبنایی نظری برای توسعه روش‌های مؤثری باشد که اثرات این آسیب‌شناسی‌ها و روش‌هایی را برای درمان تواروثی مرضی(پاتوژنتیک) زود هنگام پیش‌بینی کند.هدف از این مطالعه بررسی بازسازی عضله قلبی بطن چپ در سگ‌های مبتلا به اندوکاردیوز دریچه میترال و بررسی وابستگی بروز این پدیده پاتولوژیک به کلاس عملکردی  پیشرفت نشانگان  نارسایی مزمن قلبی  بوده.