سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

مروری بر مایکوپلاسما بوویس بعنوان یک عامل بیماری زای گاوی

مروری بر مایکوپلاسما بوویس


بعنوان یک عامل بیماری زای گاوی


مایکوپلاسما بوویس از خانواده Mycoplasmataceae   در کلاس Mollicutes است. این عامل بیماری زا  توسط غشایی پلاسمایی محدود می شوند اما فاقد دیواره سلولی هستند. بنابراین چند شکلی    ( پلئومورفیک) بوده  و شکل آن از کوکسی گرفته تا رشته گلابی شکل تا رشته مارپیچ یا شاخه ای متفاوت است. میانگین حجم یاخته ای آن حدود 5 درصد باسیل معمولی است. عوامل فوق دارای محتوای G+C پایین [40±23?] و اندازه ژنوم کوچک [0.58±1.4Mbp] هستند. آنها را می توان به عنوان ساده ترین و کوچکترین شکل زندگی آزاد خود-تکثیر شونده در نظر گرفت. آنها را می توان در محیط های مصنوعی با برخی شرایط خاص کشت داد. کلنی های آنها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند (قطر کمتر از 1 میلی متر).

مایکوپلاسما بوویس مهمترین مایکوپلاسمای بیماریزای گاوی است. در گاوهای مسن، مایکوپلاسما بوویس می تواند باعث التهاب مفصلی، ورم پستان ، التهاب ریوی والتهای ملتحمه ای  قرنیه ای (کراتوکونژونکتیویت) شود. در گاوهای ماده، التهاب مهبلی(واژینیت) و سقط جنین در اواخر بارداری ممکن است با M.bovis همراه باشد. این عوامل همچنین می توانند باعث بیماری تنفسی در گوساله شوند.التهاب گوش میانی( اوتیت میانی)که غالباً در گوساله ها دیده می شود ، یک بیماری با تظاهری از کج شدن قابل توجه سر و افتادگی  گوش ها است [24].

 

M. bovis فسفولیپازها، پراکسید هیدروژن و رادیکال های سوپراکسید تولید می کند که یاخته های  میزبان را تخربی می کنند [21]. آنها می توانند  پروتئین های سطحی را تغییر دهند [5] ، از این رو قادرند از پاسخ ایمنی میزبان فرار کنند. آنها همچنین می توانند لایه زیستی(بیوفیلم) تشکیل دهند [26] که برای آنها لایه محافظ موقتی در برابر سیستم ایمنی و آنتی بیوتیک ها ایجاد می کند.  این بررسی اطلاعات کلی در مورد مایکوپلاسما بوویس، بیماری هایی که مسبب آن بوده ، تشخیص M.bovis و درمان احتمالی بیماری های ناشی از آن را پوشش می دهد.