سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

درمان مادیانهای مسابقه ای دارای جسم زرد مقاوم

مادیانهای مسابقه ای  دارای جسم زرد مقاوم

اسب ها به لحاظ جفت پذیری پلی استروس فصلی هستند و ویژگی های باروری مادیان تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد [1]. چرخه فحلی مادیان بین 18 تا 22 روز با میانگین 21 روز متفاوت است [2]. جسم زرد (CL  ) توسط پروستاگلاندین F2α( (PGF2α که از اندومتر ترشح می شود در حدود روزهای 13-16 پس از فحلی در مادیان های غیرباردار تحلیل می رود. در صورت عدم وجود مشکلی مرضی پس از زایمان، انتظار می رود که مادیان هایی که از سلامت و رفاه خوبی برخوردارند، به بازده تولید مثلی یک کره در سال برسند. با این حال، رخداد های بسیاری در طول مرحله عدم فهلی پس از زایمان و آنستروس در مادیان های بواسطه  CL پایدار (PCL) [3] محقق می گردد. این امر  به دلیل طولانی شدن طول عمر فولیکول های تخمک گذاری نشده ناشی از عدم وجود افزایش ناگهانی در میزان  هورمون زردینه ساز است. بنابراین یاخته های پشته ای ( یاخته های گرانولوزای پیرامون اوسیت) مستقیماً به سلول‌های لوتئین تبدیل می‌شوند و پروژسترون (P4) را بدون تخمک‌گذاری تولید می‌کنند [4]. تاخیر در تخمک گذاری منجر به CL نابالغ می شود که متعاقباً خود منجر به مرگ زودرس جنینی و اختلال در آندومتر می شود که این امر سبب  کاهش یا توقف آزاد سازی  PGF2α می شود. از این رو PCL را می توان با تجویز PGF2α درمان کرد [5].

برای القای روند تحلیل جسم زرد، یک دوز واحد از درمان عضلانی PGF2α به طور معمول استفاده می شود که امکان بازگشت بعدی به فحلی مادیان را فراهم می کند [6]. به هر حال، با تزریق عضلانی، انتقال PGF2α از محل تزریق به تخمدان مادیان از طریق کل بدن (به صورت سیستمی) است [7] که نیاز به دوز بالایی دارد. استفاده از PGF2α داخل رحمی برای القای فحلی برای بازگرداندن باروری در مادیان های مسابقه ای با PCL گزارش نشده است.

 

بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر تیمار داخل رحمی PGF2α در مادیان‌های مسابقه‌ای با PCL برای بازیابی باروری انجام شد.