سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

ویروس دیستمپر سگ سانان- کوید 19 گربه های وحشی

ویروس دیستمپر سگ سانان- کوید 19 گربه های وحشی

 

در طول دو دهه گذشته ، شیوع بیماری های عفونی انسانی در جهان افزایش یافته است و هر بار که بیماری انسانی مرگبار مرتبط با حیات وحش پدیدار می شود ، در سرتیتر اخبار جهان قرار می گیرد.

سارس ، ابولا ، ایدز ، و در حال حاضر COVID-19   تاثیرات مخربی بر جمعیت انسان ها دارد. با این حال ، بیماری دیگری در گوشه و کنار دنیای وحشی در کمین است که تهدیدی برای جمعیت وحشی گربه ها است ، "ویروس دیستمپرسگ" (CDV  ).این ویروس اخیراً از جمعیت ببرهای وحشی (Panthera tigiris ) در مالزی ، هند ، روسیه و اندونزی گزارش شده . دیستمپر سگ یک بیماری ویروسی بسیار مسری ، مربوط به سامانه عمومی بدن ، و به ویژه در سگ های خانگی است که در سراسر جهان دیده می شود. این ویروس همچنین می تواند در حیات وحش مانند روباه ، گرگ ، کایوت ، راکون ، اسکونک ، مینک وموش خرما یافت شود و در شیرها ، ببرها ، پلنگ ها و سایر گربه های وحشی و همچنین فوک ها گزارش شده است. بسیار شبیه به COVID-19 در انسان ، علائم CDV ، در حیوانات آلوده ، از علائم بی نشان تا علائم خفیف تنفسی متفاوت است. علائم رایج مشاهده شده عبارتند از: آبریزش بینی ، استفراغ و اسهال ، کم آبی بدن ، ترشح بزاق زیاد ، سرفه و/یا تنفس سخت ، از دست دادن اشتها و کاهش وزن. این ویروس بر روی چندین سامانه بدن از جمله دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی ، نخاع و مغز تأثیر می گذارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Threatened Taxa نشان داد که 86 درصد از سگهای مورد آزمایش در اطراف منطقه حفاظت شده ببر Ranthambhore در استان راجستان در هند ، پادتن های مربوط به CDV را در جریان خون خود حمل می کردند.

 

 کاهش و دست اندازی به زیستگاهای حیوانی شاید خطرات بیشتری را ودر برابر حیوانات وحشی قرار داده و این حیوانات وحش را  به سکونتگاههای انسانی نزدیک و بیشتر درگیر نموده . وجود جمعیت سگ ولگرد در اطراف زیستگاه ببرها این تهدید را تشدید می کند. خطر انتقال بیماری از سگ به ببر افزایش می یابد. اخیراً یک شیوع CDV در سگ های ولگرد وحشی منطقه Haa در غرب بوتان تشخیص داده شده است. این کشور سالها مستعد ابتلا به CDV بوده است و مواردی در دهه گذشته مشاهده شده است که به دلیل وجود جمعیت بسیار بالایی از سگ های وحشی در سراسر کشور است. در سال 2013 ، معلوم شده  که ویروس دیستمپر سگ سبب مرگ حداقل 4 ببر در هند و چندین حیوان دیگر در شمال و شرق هند شده است. در سال 2016 ، پلنگ (Panthera pardus) چند روز در حومه روستاهای ناحیه پالپا مشاهده شد و رفتار ناخوشایندی داشت ، که بعداً مرد. دامپزشکان مشکوک بودند که مبتلا به CDV است. در روسیه ، مرگ ببرهای منطقه حفاظت شده Sikhote -Alin بین 2004 تا 2010 گزارش شده است ، که منجر به کاهش ببرها در این ذخیره شده است. در یک مورد ، یک ببر ، که در روستاهای مجاور مشاهده شده بود ، توسط پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و آنها موفق به گرفتن آن نشدند و در یک مورد دیگر ، یک ببر دیگر بی حرکت شد ، اما بعداً در اسارت جان سپرد. تحقیقات بالینی بیشتر نشان داد که هر دو حیوان از CDV رنج می برند. از ژوئیه 2019 گزارش شده که 2 ببر بر اثر CDV در مالزی جان خود را از دست داده اند. اندونزی در سال 2013 جلسه ای برگزار کرد و از محیط بانان و دامپزشکان حیات وحش دعوت کرد تا در مورد ایجاد نظارت بر بیماری ها ،برنامه ای برای ببرهای وحشی سوماتران  بحث کنند. این در پاسخ به گزارش های پراکنده CDV که در محدوده ببرها ظاهر شده بود انجام شد. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که سگ ها تنها منبع اصلی بیماری نیستند. بیماری دیستمپر سگ ممکن است توسط سایر گوشتخواران مانند کفتار ، شغال و روباه نیز پخش شود.

این مورد در آفریقا در مورد شیرها مشاهده شده است. در سال 1994 ، حدود 30 درصد از شیرها (Panthera leo) در پارک ملی سرنگتی جان خود را در اثر ابتلا به دیستمپر از دست دادند. پیشنهاد می شود که برای درک بیشتر گسترش و کاهش CDV ، مطالعه مفصلی در محدوده ببر انجام شود. بنابراین ، ضروری است که یک برنامه راهبردی نظارت بر بیماری را در اوایل تدوین کنیم تا با شیوع احتمالی CDV ، که می تواند برای هر جمعیتی کشنده باشد ، مقابله کند. اخذ نمونه خون ببرهای زنده برای آزمایش تعیین وجود آنتی بادی های CDV مفید خواهد بود. در خصوص رخداد  مرگ ببرها که در داخل پارک گزارش شده اند ، تشخیص وجود یا عدم وجود CDV مهم است. مدل سازی و ثبت داده ها به منظور بررسی نظارت بر بیماری ها و تحقیقات هدفمند برای ارزیابی تاثیر بالقوه بر جمعیت ببرها در سراسر منطقه مورد نیاز است. جمع آوری نمونه خون و ایمن سازی در مقیاس بزرگ و واکسیناسیون جمعیت سگ های وحشی در اطراف زیستگاه ببرها در چشم اندازهای تحت سلطه انسان ، حذف بیشتر لاشه های آلوده و ضد عفونی مناطقی که حیوانات آلوده تحت درمان قرار گرفته اند ، باید برای پیشگیری از شیوع و کنترل CDV در آینده انجام شود. در حالی که جهان همچنان به مبارزه و مقابله با بیماری همه گیر COVID-19 ادامه می دهد ، اگر اقدامات مناسب به موقع انجام نشود ، وضعیت مشابهی می تواند برای حیوانات وحشی در راه باشد. اگر CDV به شکل همه گیر در طبیعت ظاهر شود ، کل جمعیت گونه های تحت پوشش و کاریزماتیک مانند ببرها را می توان از بین برد. متأسفانه واکسن برای حیوانات وحشی توصیه نمی شود و بنابراین پیشگیری بهترین درمان است !!