سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

بیماری کروناویروس 2019 و همه گیری های آینده: تأثیرات بر دام ها ب

بیماری کروناویروس 2019 و همه گیری های آینده: تأثیرات

 

بر دام ها،بهداشت و تولید و اقدامات تسکین دهنده ممکن

در 11 مارس 2020 سازمان بهداشت جهانی بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19  ) را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. COVID-19    که اولویت اضطراری بهداشت جهانی کنونی است، موجب ویرانی سامانه های بهداشتی انسان و تا حدی کمتر حیوانات  در سطح جهان شده است. این همه گیری از زمان اولین گزارش COVID-19   در دسامبر 2019  در چین وبا موج دوم و سوم  شیوع آن در چندین کشور ادامه یافته است. پیذیرفته شده که COVID-19   تأثیرات نامطلوبی بر تولید محصولات زراعی ، امنیت غذایی وکنترل یکپارچه آفات ، گردشگری ، صنعت خودرو و سایر بخشهای اقتصاد جهانی داشته. COVID-19 طیف وسیعی از اثرات را در دامهای اهلی به لحاظ اقتصادی داشته ، زیرا سلامت و معیشت انسان درآمیخته با مقوله سلامتی حیوانات است. این مقاله خلاصه ای از اثرات بالقوه مخرب COVID-19 بر دام ها اهلی و اقدامات مرحله ای اصلاحی در پاسخ به این شیوع جهانی ارائه می نماید. کاهش اثرات منفی COVID-19 و همه گیری های آینده بر دام نیازمند اجرای دستورالعمل های پیشنهادی  در این مقاله است .

کلیدواژه ها: بیماری کروناویروس 2019 ، تاثیرات ، دام ، تخفیف ، طیور.

 

مقدمه

در سطح جهان ، عوامل بیماری زای  نوپدید و باز پدید  تهدید بزرگی برای سلامت عمومی هستند [1]. بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) ، در پایان سال 2019   در ووهان ، استان هوبی ، چین کشف شد و از آن زمان ، COVID-19 به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و موجب بروز میلیون ها مورد عفونت و مرگ انسانی شد [2]. همه گیری کووید -19 به بزرگترین بحران سلامت عمومی قرن 21 تبدیل شده و چالش های جدی بهداشتی و اقتصادی- اجتماعی ایجاد نموده[3،4]. COVID-19 بواسطه بروز شدید نشانگان حاد تنفسی –کرونا ویروس نوع 2         (SARS-CoV-2) بوجود می آید[5-7]. ابتلا به ویروس کرونا در انسان و حیوان غیر معمول نیست و ویروس دامنه میزبان وسیعی دارد. چنین عفونت های ویروسی در گونه های مختلف پرندگان و پستانداران نیز گزارش شده است [8،9]. گاو و اسب مستعد ابتلا به ویروس کرونای گاوی (یک کرونا ویروس نوع بتا) هستند [10،11]. مرغ ها میزبان طبیعی کروناویروس های پرندگان (CoVs) (یک ویروس گاما) هستند [12،13]. ویروس اسهال همه گیر خوک و ویروس التهاب معدی روده ای قابل انتقال،  شناخته شده اند و اخیراً ویروس آلفا کروناویروسی که باعث ایجاد سندرم اسهال حاد خوکی در خوک ها می شود گزارش شده است [14]. سایر کرونا ویروس ها در خوک ها شامل ویروس کرونا دلتا خوک و ویروس انسفالومیلیت هماگلوتین کننده خوک (بتا ویروس کرونا) هستند[15،16].

 

 پس از ظهور SARS-CoV در سال 2002 و سندرم تنفسی خاورمیانه کروناویروس (MERS-CoV) در سال 2012 ، SARS-CoV-2 سومین کروناویروس مشترک بین انسان و حیوان است که در اواخر سال 2019 پدیدار گشته [17-19]. کرونا ویروس ها به ندرت می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند و سپس در بین انسان ها پخش شوند ، چنانکه که در مورد SARS-CoV-2 اتفاق افتاد. اعتقاد بر این است که COVID-19 از خفاش ها سرچشمه گرفته[7] ، اگرچه میزبان میانی مشخص نشده است (گزارش WHO 2021). توالی های ویروس کرونا مانند SARS-CoV-2 در پانگولین های مالایی (Manis javanica) شناسایی شد [20]. در تحقیقی دیگر ، شی و همکارانش. [21] عفونت زایی SARS-CoV-2 در موش خرما ها ، دام ها و حیوانات همدم انسان آزمایش شد است.  گوزنها و گربه ها مستعد ابتلا به SARS-CoV-2 بودند ، اگرچه سگها حساسیت کمتری نشان داده اند.  

خوک ، مرغ و اردک مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 نبودند. عفونت SARS-CoV-2 در سگ ها در هنگ کنگ نیز شناسایی شد [22]. سگ ها و گربه ها در مطالعه دیگری مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 بودند ، اما فقط گربه ها ویروس را دفع کردند [23]. عفونت SARS-CoV-2 نیز در راسو [24] ثبت شده است و دو روش انتقال برای این جانوران تایید شده است [25]. علاوه بر این ، یک سویه SARS-CoV-2 مربوط به راسو در دانمارک کشف شد [26] ، که باعث شد وزارت محیط زیست و غذای دانمارک دستور از بین بردن همه راسوها در کشور (تقریبا 17 میلیون حیوان) را صادر کند. [27،28]. باغ وحش برانکس در ایالات متحده یک عفونت غیر حیوانات اهلی SARS-CoV-2  را در ببرها و شیرها تایید کرده [29]. در آفریقای جنوبی ، یک پوما باغ وحش پس از تماس با کارمند کننده آلوده ، برای SARS-CoV-2 آزمایش مثبت داشته [30]. سه موش شبگرد[31] ، که حیوان آزمایشگاهی موفقی است ، در شرایط تجربی مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 بودند [32]. اخیراً یک عفونت تجربی در گاوها حساسیت متوسط ??را نشان داده [6]. علاوه بر این ، یک مطالعه سیلیکونی(با استفاده از رایانه) بر اساس توالی اسید آمینه پیشنهاد کرد که پریماتها در معرض خطر بالایی برای عفونت SARS-CoV-2 هستند ، در حالی که سایر پستانداران در گروه های متوسط ??تا بسیار خطرناک قرار می گیرند [33]. با این حال ، هیچ شاهدی در دست نیست که نشان دهد حیوانات نقش مهمی در انتقال عفونت SARS-CoV-2 به انسان دارند. خطر شیوع COVID-19 از حیوانات به انسان کم ارزیابی می شود [34]. در نتیجه ، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین حیوان و انسان لازم است تا به تدوین و اجرای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با انتقال COVID-19 در آینده کمک کند [35].

چهار جنس CoVs شامل آلفا کروناویروس ها ، بتاکورونایروس ها ، گاماکوروناویروس ها و دلتاکرورناو ویروس ها وجود دارند که می توانند انسان و حیوان را آلوده کنند [36]. از دهه 1970 ، کرونا ویروس ها با اسهال ، اختلالات تنفسی ، اختلالات عصبی ، عفونت های ادراری و عفونت های سیستمیک در حیوانات مختلف اهلی ، از جمله گاو ، گوسفند ، گوزن و اسب مرتبط بوده اند [37]. تصور می شود که SARS-CoV-2 ، از اعضای جنس Beta CoV [38،39] ، از مخزن حیوانات ناشناخته به سمت انسان جهش کرده است [40-42]. خفاش ها به عنوان میزبان طبیعی SARS-CoV-2 مشکوک هستند ، اما منشاء ویروس ناشناخته است [43].

 

 همه گیری COVID-19 موجب بروز  ویرانی  در همه جنبه های جامعه ، از جمله مراقبت های بهداشتی و حفاظت از محیط زیست شده است [44-46]. COVID-19 در بسیاری از کشورهای در حال توسعه تأثیر جدی داشته و تأثیر کامل آن بربهداشت ، جامعه و اقتصاد تا قبل از پایان همه گیری مشخص نخواهد شد. به گفته برخی از کارشناسان ، میزان فقر در کشورهای در حال توسعه به دلیل اثرات COVID-19 بر بخش های مختلف شامل دامداری ها ممکن است  دو برابر شود [47]. شیوع COVID-19 همچنین بر سلامت حیوانات و تولید دام تأثیر منفی می گذارد [48-51]. به نوبه خود ، چنین تأثیراتی می تواند بر عرضه غذاهای سالم از حیوانات برای مصرف انسان تأثیر بگذارد. هدف این مقاله بررسی اثرات COVID-19 بر سلامت و توسعه حیوانات و بررسی اقدامات متقابل برای کاهش تأثیرات بر اساس اطلاعات منتشر شده  فعلی و تخصص نویسندگان است. این بررسی ممکن است به اطمینان از سلامت حیوانات و در نتیجه سلامت انسان کمک کند.

 

نتیجه

COVID-19 باید به عنوان خطری برای سلامتی و تولید دام در نظر گرفته شود. این بیماری بر رفتار خریدار و توانایی کارگران در نگهداری از دام تأثیر منفی دارد. COVID-19 می تواند با دخالت در حمل و نقل خوراک دام ، مواد بیولوژیکی و بازاریابی محصولات دامی مانند شیر ، طیور ، تخم مرغ ، پوست و چرم ، توسعه دام را متوقف کند. سیاستهای مناسب درون  دولتی و میان دولتی و اجرای قوانین موفق برای به حداقل رساندن آثار COVID-19 بر تولیدات دامی بسیار مهم است. تأسیسات مختلف دام ، نهاده ها و حمل و نقل کالا باید خدمات اضطراری تلقی شوند. پیاده سازی سیستم پزشکی از راه دور برای خدمات دام بسیار مهم است. کشاورزان متاثر از بیماری همه گیر COVID-19 باید از حمایت مالی و همچنین معرفی تجارت الکترونیکی برای بازاریابی دام برخوردار شوند. بیماری همه گیر فعلی یک پیام قوی می فرستد: بحران های همه گیر در حال ظهور و ظهور مجدد نه تنها بر سلامت انسان تأثیر می گذارد بلکه با تأثیر بر امنیت غذایی و ثبات اقتصادی و در نهایت با افزایش احتمال گرسنگی وقحطی جهانی ، مردم را در معرض خطر قرار می دهد. از این رو جهان باید برای مقابله با بلایای انسانی با توسعه فن آوری های انقلابی جدید که هوشمندتر ، موثرتر و کاربرد تر هستند ، آماده باشد.

ترجمه متن کامل مقاله

 

Veterinary World, EISSN: 2231-0916

Available at www.veterinaryworld.org/Vol.14/September-2021/19.pdf