سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

پیآمد های ناشی از تغییر سطح منیزیم خون در سگها

پیآمد های ناشی از تغییر سطح منیزیم خون در سگها


کمبود منیزیم 

کمبود منیزیم چیست؟

سگها مانند انسانها به ویتامینها و مواد معدنی ضروری نیاز دارند. یکی از این مواد مغذی کلیدی منیزیم است که در تولید انرژی در سطح سلولی ایفای نقش می نماید. هر بار که حیوان همدم شما ماهیچه ای را حرکت می دهد ، ضربان قلب را تجربه می کند یا فکر می کند ، منیزیم برای تسهیل روند انتقال انرژی مورد نیاز است. سه ماده معدنی دیگر نیز وجود دارد: سدیم ، پتاسیم و کلسیم که همگی تا حدی به عملکرد منیزیم وابسته هستند. این مواد معدنی برای عملکرد مناسب قلب ، حرکت ماهیچه ها و علامت دهی در سیستم عصبی ضروری هستند. گاهی اوقات ، چه به دلیل سوء تغذیه ، دیابت یا آسیب کلیه ، مقدار کافی منیزیم برای استفاده در بدن وجود ندارد و باعث می شود سه ماده معدنی دیگر کاهش یابند. این امر می تواند باعث ضعف ، لرزش ماهیچه ها و آریتمی های قلبی شود که می تواند کشنده باشد. اگر سگ شما رفتار عجیبی دارد و درد یا مشکل در راه رفتن دارد ، بلافاصله با یستی مورد معاینه قرار گیرد. 

کمبود منیزیم یا هیپومنیزمی ، عبارت از فقدان یک ماده معدنی ضروری برای تمام فرآیندهای سلولی است که به ATP   نیاز دارد. از آنجا که سطوح منیزیم در ارتباط با فرآیندهای است که از پتاسیم ، سدیم و کلسیم نیز استفاده می کنند ، کاهش منیزیم می تواند به سرعت باعث تقلیل مقدار این مواد معدنی نیز شود. سدیم و پتاسیم به ویژه در حرکت ماهیچه ها وآهنگ تپش قلب نقش دارند ، بنابراین هیپومنیزمی در صورت عدم درمان می تواند یک وضعیت خطرناک باشد .

علائم کمبود منیزیم در سگ ها

  • ضعف یا لرزش ماهیچه ها

• بازتاب های بیش فعال یا تحریک نامناسب

• مشکل در راه رفتن

• درد عضلانی

• بدآهنگی قلب

• بی حالی یا رفتار غیرطبیعی

علل کمبود منیزیم در سگ ها

• سوء تغذیه

•           دیابت

•           آسیب کلیه

• درمان با داروهای ادرارآور

• بیماری که مانع جذب مواد مغذی می شود

تشخیص کمبود منیزیم در سگ ها

اگر سگ شما ضعیف به نظر می رسد ، مشکلی در راه رفتن دارد یا به نظر می رسد ناهماهنگ است ، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید ، زیرا ممکن است علائم کمبود منیزیم باشد. این کمبود باید به سرعت اصلاح شود تا از مشکلات کشنده قلبی جلوگیری شود. در مورد هرگونه تغییر در رژیم غذایی سگ خود ، هرگونه درمان دیگری که سگ شما دریافت کرده است و اینکه آیا عادات سگ شما در رابطه با ادرار و اجابت مزاج تغییر کرده است ، به دامپزشک اطلاع دهید. گاهی اوقات ، اگر سگ شما با داروهای ادرارآور (داروهایی که به تخلیه مایعات اضافی کمک می کند) تحت درمان قرار گرفته باشد ، ممکن است در طی ادرار کردن تمام این مایع منیزیم زیادی از دست بدهد.

دامپزشک به قلب سگ شما گوش می دهد و در صورت تشخیص ناهنجاری ، به احتمال زیاد نوار قلب انجام می دهد. نوار قلب یک دستگاه پزشکی است که الگوهای ضربان قلب سگ شما را با استفاده از پایانه های چسبانده شده روی سینه سگ شما روی صفحه نمایش می دهد. این دستگاه ساده است و اکثر دامپزشکان از آن استفاده می کنند. علائم کلاسیک کمبود منیزیم عبارت از فواصل PR طولانی ، پهن شدن مجموعه QRS ، تحلیل رفتگی قطعات ST و اوج امواج T است.

 

در مرحله بعد ، حتی اگر حیوان این علائم قلبی را نشان ندهد ، لازم است تا آزمایش الکترولیت خون را تجویز نمود ، که مقدار مواد معدنی مانند منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم و سدیم و سایر الکترولیت های رایج  در خون حیوان خانگی را اندازه گیری می کند. این بررسی یک تصویر معین از آنچه در جریان خون حیوان است را ارائه می دهد. لازم است تا این نمونه آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود و ممکن است در مدت کوتاهی انجام شود. در صورتی که جواب این موارد با منیزیم کم مشخص شود ، بایستی در مورد گزینه های درمانی اقدام شود.

درمان کمبود منیزیم در سگ ها

شماری از حالات می توانند منجر به کمبود منیزیم شوند ، مانند دیابت ، آسیب کلیه یا درمان با داروهایی که بر کلیه ها اثر تنشی دارند و بیماری هایی که مانع جذب مواد مغذی مانند IBD می شوند. اگر اینها به خوبی کنترل شوند ، بعید است کسری منیزیم ظاهر شود. اگر چنین شود ، این می تواند نشان دهد که شرایط قبلی نیاز به درمان بیشتری دارند.

درمان کمبود منیزیم به تنهایی ساده است- دادن جویدنی به حیوان یا (در موارد شدیدتر) مکمل منیزیم IV معمولاً تنها چیزی است که برای اصلاح وضعیت مورد نیاز است. در مواردی مانند سوءتغذیه که کمبود آن مدتی ادامه داشته است ، ممکن است اصلاح الکترولیت های مربوطه نیز لازم باشد ، به ویژه پتاسیم و کلسیم.

بهبود کمبود منیزیم در سگ ها

 

سگهای بدون شرایط زمینه ای که سریع درمان می شوند ، معمولاً بهبودی کامل را به دست می آورند. با این حال ، بهبود آنها باید با دقت کنترل شود ، به ویژه اگر مکمل منیزیم تجویز شود. منیزیم زیاد در بدن نیز یک وضعیت نامطلوب است ، بنابراین بایستی به صاحب دام توصیه نمود تا بطور دقیق از دستورالعمل ضروری پیروی شود. به خصوص در چند روز اول درمان ، و در طول تجویز درمان ، در صورت تجویز IV ، آزمایش الکترولیت روزانه و بالقوه نوار قلب را انجام داد. در صورت بازگشت علائم ، در صورت بروز علائم جدید در سگ ، با دامپزشک تماس گرفته شود.

 بیش منیزیی خونی در سگها 

 بیش منیزیمی خونی در سگ ها: منیزیم را بیشتر در استخوان ها و ماهیچه ها می توان یافت که برای بسیاری از عملکردهای سوخت و سازی نرم مورد نیاز است. با این حال ، سطوح غیر طبیعی بالای منیزیم در خون می تواند منجر به عوارض جدی شود ، مانند اختلال در تکانه های عصبی و مشکلات قلبی. به این پی آمد سلامتی بیش منیزیمی خونی می گویند.

علائم و انواع آن

بیش منیزیمی خونی منجر به از دست دادن تدریجی عملکردهای تنفسی ، قلبی عروقی ، عصبی و عضلانی می شود - همه اینها در سگ کشنده است. علائم دیگر مرتبط با این مسئله عبارتند از:

•           حالت تهوع

•           استفراغ

•           ضعف

• کاهش ضربان قلب

• فلجی

• افسردگی روانی

• رفلکس های ضعیف

•           دپرسیون تنفسی

•           ایست قلبی

• اغماء 

علل

•           نارسایی کلیه

• تحرک ضعیف روده

•           یبوست

• تجویز سطوح بالای منیزیم

• اختلالات غدد درون ریز (به عنوان مثال ، هیپوآدرنوکورتیسیسم ، کم کاری تیروئید ، هیپرپاراتیروئیدیسم)

تشخیص

پس از ثبت شرح حال دقیق ازصاحب دام  ، بایستی یک معاینه کامل فیزیکی را انجام داد. آزمایشات معمول آزمایشگاهی شامل: شمارش کامل خون ، مشخصات بیوشیمی و تجزیه و تحلیل ادرار است. این آزمایشات به تعیین سطح منیزیم در خون کمک می کند که در سگهای مبتلا بیشتر از حد طبیعی ثبت می شود. سطح غیر طبیعی کلسیم نیز در سگهای مبتلا مشاهده می شود. از آنجا که بیش منیزیمی خونی  بیشتر در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی رخ می دهد ، تجزیه و تحلیل ادرار و سایر آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است ناهنجاری های مربوط به یک بیماری زمینه ای را نشان دهد. علاوه بر این ، شما بایستی الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) را ارزیابی نمایید ، زیرا تغییرات مشخصه ECG در بیماران مبتلا به بیش منیزمی خونی قابل  مشاهده است.

درمان

هدف اصلی درمان افزایش دفع منیزیم اضافی از بدن است. بنابراین ، برای جلوگیری از تشدید علائم ، تمام داروهای حاوی منیزیم قطع می شود. مایع درمانی برای افزایش دفع منیزیم از بدن سگ شما آغاز می شود. کلسیم نیز در درمان سگ شما برای افزایش دفع منیزیم اضافه می شود.

در طول و/یا بعد از درمان ، شما بایستی آزمایشات آزمایشگاهی را برای مشاهده سطح منیزیم انجام دهید. برای مشاهده عملکرد قلب سگ ، نوار قلب انجام می شود.

 مدیریت و زیست مندی

 

پیش آگهی در سگهای مبتلا به بیش منیزیمی خونی بدون درگیری کلیه پس از درمان اولیه عالی است. در موارد بیماری کلیوی ، از طرف دیگر ، درمان بیماری زمینه ای برای حل مشکل به طور دائمی ضروری است. سطح منیزیم در طول و بعد از درمان کنترل می شود. پس از ترخیص ، در صورت مشاهده علائم ناخوشایند ، بلافاصله بایستی با دامپزشک  تماس حاصل گردد.