سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

همه موارد سقط جنین گوساله ها به دلیل عفونت نیست.

 

گاوها پس از انجام زایمان ، باید حدود 283 روز بعد باردار شوند. اما گاهی اوقات بارداری زودتر خاتمه می یابد و هنگامی که شما بدنیال دلایلی هستید، متوجه می شوید که عوامل زیادی برای از دست دادن بارداری وجود دارند. در بیشتر مواقع که نرخ بارداری در یک گله ضعیف است ، ما به عوامل عفونی مانند تریکومونیازیس ، کمپیلوباکتریوز ("ویبریو") ، لپتو ، IBR   یا BVD   مشکوک هستیم ، اما ممکن است علل غیر عفونی وجود داشته باشد. بارداری ممکن است در هفته اول پس از بارداری - یا در هر مرحله از بارداری – خاتمه یابد. سقط های آخر دوره زایمانی  قابل مشاهده بوده؛ ، شما ممکن است جنین سقط شده ای را یافته یا پرده های جفتی را که از مهبل گاو آویزان است را ببینید  ، اما در سقط های زود هنگام شما ممکن است هیچ نشانه ای را نیابید. و اگر گاوها تشخیص آبستنی زود هنگام داشته باشند ، تعدای از آنها که آبستن تشخیص داده شده اند پیش از زمان تولد گوساله دچار سقط می شوند. چهار عامل بنیادی برای از دست دادن بارداری قابل تصور می باشد: ژنتیکی ، عفونی ، سموم و کمبودهای تغذیه ای. سقط جنین به جهت عوامل ژنتیکی راهی طبیعی برای از حذف نوادگان معیوب است که نمی توانند زنده بمانند. این موارد شامل نقایص موجود در DNA است که خیلی زود آبستنی را خاتمه می دهد و همچنین برخی سقط جنین ها و مرده زایی ها. تنش عامل دیگری است که اغلب نادیده گرفته می شود. انواع مختلفی از استرس وجود دارد ، از جمله کمبودهای تغذیه ای ،تنش محیطی (گرما ، سرما ، آب و هوای بد) ، بیماری سیستمیک و غیره که باعث می شود شرایط برای ادامه بارداری کمتر از حد مطلوب باشد. به گفته برخی از صاحب نظران تولید مثل یک مقوله زینتی است ، اگر گاو در وضعیت ضعیف بدنی ، بیمار یا تحت تنش دیگری باشد ، باردار نمی شود یا ممکن است گوساله خود را از دست بدهد. گاو ابتداعاً باید خودش سالم باشد تا بارداری سالمی داشته باشد. هر زمان که یک فصل زایمان طولانی تر از حد متوسط وجود داشته  ??یا تعداد  گاو های آبستن  آخر دوره ای بالاتر از حد معمول باشد  به امکان سقط جنین بایستی توجه نمود.  گاوهایی که دیرتر در گله ساکن شدند ممکن است زودتر بار دار شده  اما بارداری خود را از دست داده و در چرخه بعدی دوباره آبستن شوند.

 

 از دست رفتن زود هنگام  بارداری

علل از دست دادن زودهنگام جنین شامل تغییرات بوجود آمده درخود تخمک و منی با ور کننده است. محققان در جستجوی نقایص احتمالی منی و تأثیر ژنتیک بر کیفیت رویان هستند. در برخی شرایط ، آمیختگی گاونر و گاو ماده (از نظر زادمونی) ممکن است منجر به افزایش تلفات زود هنگام رویانی شود. " "حدود پنج تا هشت درصد از سقط جنین ها  در گاوهای گوشتی (حاملگی هایی که بیش از 21 روز ادامه دارد) در 42 روزگی اول از بین می روند. کاهش سریع وزن در گاو ، یا تنش های دیگری چون  حمل و نقل در اوایل بارداری می تواند منجر به از دست رفتن رویان شود. بزرگترین عوامل شامل تغییر ناگهانی در تغذیه ، تنش های محیطی مانند سرما شدید یا گرما است. شرایط استرس زا ممکن است باعث اختلالات هورمونی شوند. جابجایی گاوها ، به ویژه در 42 روز اول بارداری ، می تواند یک عامل باشد ، به خصوص اگر شامل موارد زیادی ازتنش  باشد. " حمل و نقل طولانی مدت با کامیون که در  جمع آوری سریع گاوها برای دور کردن آنها از آتش سوزی نزدیک مورد استفاه واقع می شوند یا آزار و اذیت مداوم گاوها توسط گرگها نمونه هایی ازتنش بوده که ممکن است منجر به از دست رفتن بارداری شوند.

دلایل سمی از دست رفتن بارداری

برخی از سموم بر روی جنین تأثیر می گذارند - از جمله لوبیای گرگی ، شوکران ، گون زهری ، کاج سوزنی ، آلکالوئیدهای ارگوت ، کپک ها ی معین و غیره. به عنوان مثال ، سقط جنین با کاج سوزنی در اواخر بارداری هنگامی که گاوها از گاج سوزنی می خورند باعث سقط در گاوها می شود. بیشترین خطر زمانی است که گاوها به مدت سه روز یا بیشتر از کاج سوزنی استفاده می کنند که دارای مقدار زیادی سم بوده بطوری که رگ های خونی را در جفت منقبض کرد ، مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی جنین می شود و از این رو موجب مرگ رویان  می گردد.  ماده سمی همچنین باعث افزایش انقباضات رحمی می شود که جنین را از بدن دفع می کند. "سموم قارچی  عوامل عمومی از دست رفتن بارداری می باشند. این ترکیبات محصولات سوخت وسازی تولید شده توسط قارچ ها هستند.  زیرالینون  یکی از این سموم قارچی است که اثرات استروژنی داشته و موجب نابار وری می شود.  سم T-2 ، دیوکسی نیوالینول (همچنین به عنوان vomitoxin یا DON شناخته می شود) ، و غیره ،  یاخته های را که به سرعت تکثیر می یابند تحت تاثیر قرار داده  - رویان یا جنین - باعث مرگ رویانی یا سقط جنین می شود. حداقل نیم دوجین از مایکوتوکسین ها وجود دارند که روی سلول های سریع تقسیم شونده  یا بر هورمون های موجود در حیوان تأثیر می گذارند. آنها ممکن است باعث سقط جنین یا  یا بدریختی یا عدم لانه گزینی  تخم لقاح یافته  در رحم شوند.

 یکی دیگر از ترکیبات سمی قابل توجه  ارگوت است. "این سم قارچی مخلوطی از چندین آلکالوئید بوده که می تواند اثرات زیانباری بر روی حیوان داشته باشد. با تغییر شرایط رشد ، رطوبت ، دما و هوا مشکل فوق بیشتر مشاهده می شود . برخی از این مشکلات به دلیل نحوه مدیریت محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در حال افزایش است. کشاورزی بی کشت در حال گسترش است و اگر کشاورزان مزارع را کشت نکنند ، قارچ در بالا می ماند و گسترش می یابد. اگر مواد سطحی در کشت به زمین بروند ، جمنده ها و میکروب ها قارچ ها را می خورند و از شر آن خلاص می شویم . قارچ ها و سموم قارچی مضر همچنین می توانند در مناطق مرطوب مانند چاله ها نمو یافته و سپس در مزارع غلات پخش شوند و گیاهان مختلف را تحت تأثیر قرار دهند. اگر کشاورزان به طور صحیح مزارع خود را کشت و زر نکنند یا به طور کامل مزرعه کاری نکنند ، مزارع به شدت آلوده می شوند و محصولات نیز آلوده تر می شوند. " "ارگوت بصورت بدریخت سازی روی جنین تأثیر نمی گذارد ، اما می تواند بر خون رسانی به رحم تأثیر بگذارد (که می تواند منجر به مرگ جنین شود) و همچنین باعث انقباض نواری روی رحم می شود که ممکن است جنین را دفع کند. مصرف فلزات خاص مانند سرب می تواند مشکلاتی از جمله سقط جنین ایجاد کند. در برخی مناطق که بسیاری از مواد شیمیایی صنایع نفت وجود دارد ، برخی از این مواد می توانند باعث سقط جنین در اثر آسیب به اعضای بدن شوند. به جهت بروز این آسیبها هورمون های خاصی تجمع می یابند یا تجمع نمی یابند ، یا ممکن است به دلیل اختلال در روند سوخت و سازی  تغییر کنند ، یا ممکن است باعث تجمع سایر مواد شیمیایی سمی شوند که بعبارتی دیگر توسط بدن حذف می شدند.  اگر کبد به درستی کار نکند ، نمی تواند سموم را تجزیه و از بین ببرد. "و در بعضی موارد این مواد شیمیایی بطور عملی باعث می شوند تا کبد به سرعت آنها را  تجزیه نموده و باعث کاهش سطح هورمونهای خاصی مانند پروژسترون می شود.به این جهت  گاو نمی تواند بارداری را حفظ کند. " "گاهی اوقات کپک های معینی وارد جریان خون گشته و باعث آنچه ما سقط جنین قارچی می نامیم می شوند. گاوها همچنین ممکن است هاگها ی کپک  را استنشاق نموده و به ذات الریه قارچی مبتلا شوند - که باعث بروز تنش در حیوان می شود. " برخی از گیاهان در تحت شرایط خاصی حاوی نیترات بوده و مسمومیت با نیترات می تواند باعث مرگ جنین شود. "نگرانی دیگر کودهای حاوی نیترات است. گاوها ممکن است این نوع کود را بخورند یا از آب آلوده به آنها بنوشند. این حالت ممکن است برای کشتن گاو کافی نباشد ، اما برای تأثیر بر جنین کافی است. جنین نسبت به گاو بسیار مستعد مسمومیت با نیترات است. ”

"برخی از گیاهان سیانور را ذخیره می کنند که این امر می تواند موجب بروز تغییر شکل جنین و سقط جنین شود - اگرچه اغلب باعث تلف شدن  گاو می شود. برگ های پلاسیده یا یخ زده گیلاس  ، مشکلات زیادی ایجاد می کند. همچنین مشکلاتی  در صورت استفاده از علف پیکانی بوجود می آید.  مشکلات فوق می تواند توسط گیاهان ذخیره کننده سلنیوم (از آنجا که مقدار زیادی سلنیوم سمی است) یا گیاهانی که حاوی آلکالوئیدهای مضر هستند نیز ، ایجاد شود. "آلکالوئیدها باعث آسیب کبدی می شوند و سپس گاو نمی تواند بارداری را حفظ کند." "یک نگرانی عمده در مناطق خاصی از جهان آب بی کیفیت است. ممکن است مقادیر زیادی سولفات داشته باشد که درروند جذب مس و دیگر مواد معدنی ضروری ایجاد اختلال می نماید. این امرحتی درصورتی که خاک و خوراک دام  حاوی مقادیر کافی از مس باشد نقایصی را در حیوانات ایجاد می کند.

تنش تغذیه ای

 

"بعضی از دچار کمبود مس و / یا سلنیوم هستند." "اگر حیوانات به اندازه کافی از مواد معدنی کمیاب کم برخوردار نباشند ، دچار مشکلات تولیدمثلی خواهند شد.  برخی از گله ها  که تولید مثل ضعیفی  دارند  پس از غنی سازی جیره با مس ، میزان تولید مثل در آنها به حالت عادی بازمی گردد. مشکل شماره 1 دامداری ها در زمستان ملازم  با مصرف خوراک دام کم کیفیت است. ویتامین هایی که در طی تابستان سطح بالایی در علوفه دارند - به ویژه ویتامین های A و E - پس از ذخیره سازی طولانی مدت خوراک در زمستان ، به طرز چشمگیری افت می کنند. این ویتامین ها برای رشد جفت و جنین لازم هستند. در خوراک های ذخیره شده با کمبودهای بسیاری از ویتامین A و E مواجه هستیم. در آب و هوای معتدل این مسئله مشکلی ندارد زیرا تقریباً در تمام طول سال خوراک سبز وجود دارد. اما در سرد سیر ، در فصل زمستان تقریباً هیچ خوراکی سبز موجود نیست و ممکن است در زیر برف بماند. گاوها باید علوفه خرد شده بخورند. تغذیه مناسب دامها  بهترین راه پشگیری از مختومه شدن بارداری در بیشتر شرایط است. برخی مشکلات ژنتیکی ممکن است در گله های نژاد خالص مطرح باشد ، اما در شرایط عادی با گاوهای نژادی این اتفاق نمی افتد زیرا ژن های معیوب بیان نمی شوند. " بیشتر این نقایص باید از هر والد به ارث برسد.

از دست رفتن بارداری به دلیل دوقلوزایی

 

هنگامی که یک گاو دوقلو باردار می شود ، ممکن است در اوایل بارداری سقط دوقلوها محقق شود. اگر گاو در هر شاخ رحم یکی از دوقلوها را داشته باشد ، خطر از دست دادن کمتر از حامل دوقلوها در یک شاخ است. گاهی اوقات گاو هر دو را از دست می دهد ، و گاهی فقط یکی. دامدار ممکن است فقط یک گوساله پیدا کند ، اما اگر این گوساله یک تلیسه نازا باشد ، شما خواهد فهمید که  که باید یک گوساله نر دوقلو نیز قبلاً وجود داشته.