سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

رئوس ارزیابی های مربوط به تلفات جنینی گوساله

 

رئوس ارزیابی های مربوط به تلفات جنینی گوساله

سقط جنین یا مرده زایی گوساله  می تواند یک وضعیت نادر باشد که یک روز بسیار بد را رقم می زند. یا ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی در روند تولیدی گاوهای شیری باشد.

برای تعیین علت تلفات جنینی گوساله ها  نیاز به یک کار تیمی بین تولید کننده ، دامپزشک و آزمایشگاه تشخیصی وجود دارد. اساًساً  تلفاتی درحدود 1 درصد از بارداری ها در سطح گله  بطور سالانه ، میزان قابل قبولی از نظر استاندارد های  دامپروری است. تولیدکنندگان بایستی در صورت رسیدن این میزان به 4 درصد  نگران شوند. اما در عمل ،بایستی  پس از 3 سقط جنین ، بدون در نظر گرفتن اندازه گله ، با دامپزشک دامداری معمولاً مشورت نمود. "

میزان موفقیت تشخیص در سقط جنین های تک موردی نسبتاًپایین بوده و در حدود 25-50 درصد است. تعیین علت سقط جنین وقتی که موارد بیشتری را درگیری می نماید  دقیق تر می شود ، اما البته این به معنای وجود مشکل بزرگتری برای گله است. و شما هرگز نمی دانید که آیا  سقط جنین منفرد یک رخداد مجزای بوده  یا اینکه  آغاز شیوع یک "طوفان سقط جنینی" است.

جهت کمک به بهبود میزان موفقیت تشخیصی در گله  ، روئوس موارد ذیل را می توان پیشنهاد نمود:

  1. وزن ، اندازه گیری و عکسبرداری از هر جنین سقط شده.

حتی اگر سقط جنین های  جداگانه را برای کارهای تشخیصی ارسال نکنید در صورت سقط جنین های بیشتر متعاقب ، مهم است که سابقه آنها را ثبت کنید. طول جنین را از گنبد سر ، درست در پشت چشم ها ، تا محل اتصال استخوان خاجی و سر دم اندازه بگیرید تا "طول تاج-کپل" مشخص شود. جنین باید قبل از اندازه گیری ، تا جایی که ممکن است ، به جلو کشیده ونوک  پوزه آن به سمت پایین باشد.

  2. سن جنین را تعیین کنید.

 

 از طول تاج-  کپل جنین سقط شده می توان برای تعیین سن آن با استفاده از ابزار ارزیابی آنلاین مانند این مورد استفاده کرد.

 

3. ارزیابی روند خود کافتی جنین.

 بافتها پس از مرگ به دلیل نشت آنزیمهای درون یاخته ای از طریق فرایندی به نام خود کافتی(اتولیز) نرم می شوند. جنین های خودکافته  نرم و قرمز تیره هستند و ممکن است مایعات آبکی از بدن آنها خارج شوند. جنین در این حالت قبل از اینکه توسط گاو دفع شود ، مدت طولانی مرده بوده. برعکس ، جنین های تازه مرده به طور ناگهانی صورتی و سفت و محکم به نظر می رسند. تمیز خودکافت جنینی  که بعد از مرگ حتی در شرایط استریل اتفاق می افتد ، از تجزیه باکتریای معمولی مهم  است.

4- جنین سقط شده و جفت را جمع کنید.

 اگر قصد انجام کارهای تشخیصی را دارید ، جنین و جفت را در یک کیسه پلاستیکی تمیز جمع کرده و در یخچال قرار دهید تا در اختیار دامپزشک قرار گیرد. ارزش تشخیصی جفت برابر - یا حتی بیشتر از– جنین است. اهمیت جفت در کار های  تشخیصی را نمی تواند بیش از حد مورد تاکید قرار داد. اما حتما آن را بردارید نمایید.

5. گاو را مهار کنید.

 پس از مراجعه دامپزشک ، مطمئن شوید که گاو مبتلا به راحتی برای معاینه فیزیکی و نمونه گیری خون آماده است.

6. ارائه سوابق.

 دامپزشک بایستی از تاریخ و روش تولید گاو ، سابقه واکسیناسیون ، سابقه تغذیه ، سابقه درمان درمانی و قرار گرفتن در معرض سموم اطلاع یابد.

 

 

"حتی اگر یک کار تشخیصی در خصوص سقط  جنین در  گوساله بی نتیجه باشد ، اما ممکن است باز هم در کنار گذاشتن عواملی که باعث سقط جنین نشده اند مانند عوامل عفونی ارزش داشته باشد. این اطلاعات می تواند به دامپزشک کمک کند تا تمرکز تشخیصی را به سمت سایر علل احتمالی مانند ناهنجاری های ژنتیکی ، سموم یا مسائل تغذیه ای تغییر دهد."