سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

بیماری پوست قلنبگی(لمپی اسکین) چیست؟ ?What is lumpy skin disease

 

بیماری پوست قلنبگی(LSD) چیست و عامل آن چه می باشد؟

بیماری پوست قلنبگی (lumpy skin disease) یک بیماری ویروسی در گاوها بوده که توسط حشرات گزنده منتشر می شود.ویروسی عامل بیمار در ارتباط نزدیک با ویروس های آبله گوسفندی و بزی است و موجب ضایعات گرهکی بر روی بدن حیوان می شود.  بیماری پوست قلنبگی عموماً در آفریقا دیده می شود؛ ولی به هر حال شیوع آن در بخش هایی از شرق دور و خاورمیانه نیز گزارش شده.بیماری در آمریکای جنوبی تا کنون گزارش نشده.

چه  حیواناتی به بیماری مبتلا می شوند؟

   بیماری پوست قلنبگی(لمپی اسکین) بیماری گاوها شامل زبوها می باشد. چند موردی از بیماری در گاومیش های آبی آسیایی نیز گزارش شده.

 

حیوانات چگونه به بیماری مبتلا می شوند؟

 بیماری ابتداعاً توسط حشرات گزنده (حامل) در میان دامهای حساس منتشر می شود، این حشرات عبارتند از پشه ها و حشرات گزنده. ویروس با عمومیت کمتری توسط تماس مستقیم با ضایعات پوستی، بزاق، ترشحات بینی، شیر یا منی دامهای آلوده منتشر می شود.

بیماری چگونه حیوانات را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بیماری ازشکل خفیف تا شدید  متفاوت بوده ؛ حیوانات جوانتر عموماً به شدت درگیر می شوند. دامهای مبتلا تب داشته، افسرده و کسل هستند و بی اشتها می باشند. در برخی موارد ترشحاتی از چشم و بینی جاری است ، تولید شید کم شده و دام دچار کاهش وزن است.  آشکار ترین نشانه بالینی حضور گره های متعدد بر روی بخشهایی از بدن شامل ، پوزه، منخرین، سر ، گردن، پشت، پاها ، کیسه بیضه، میان دوراه ، پستان، پلک ها، مخاط بینی و دهان و دم می باشد. این غده های گرهکی ممکن است نشت مایع داشته و مرکزی زخمی داشته باشند. ندولهای فوق ممکن است در مجرای گوارشی، بویژه در شیردان (معده واقعی) ، هچنین در نای و ریه ها ایجاد شده منجر به التهاب ریوی(پنومونی) اولیه و ثانویه شوند.لنگش ممکن است بدلیل التهاب اوتار بوجود آمده و تورم شدید پاها و پیش سینه حاصل آید. این لنگش بدلیل آسیب های شدید اوتار و مفاصل حاصل از عفونت های باکترییایی ثانویه ممکن است همیشگی گردد. آسیب های همیشگی بدلیل عفونت های باکترییایی ثانویه و ورم پستان  در سر پستانکها و غدد پستانی نیز ممکن است ایجاد شود.سقط جنین و عفونت داخل رحمی محتمل می باشد؛ عقیمی موقت یا دائمی در هر دو جنس نر وماده ممکن است ایجاد شود. 


آیا انسان می تواند به بیماری پوست قلنبگی مبتلای شود؟ 

 

نه انسان در معرض خطر ابتلا به بیماری پوستی لمپی اسکین نیست. 

 

 

می توانید متن کامل مقاله را از این لینک دریافت نمایید مدرک داشتن