سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

تشخیص شما چیست 10؟

 

گزارش بیماری:

در گله 7 راسی از دامداری سنتی دیروز گاوی با تظاهرات تنفسی  وسرفه های شدید توام با خون ریزی تلف گردیده. یک ماه پیش دام فوق به جهت اسیدوز حاد شکمبه تحت درمان بوده ولی پس از بهبودی علارغم جیره مناسب دچار لاغری مفرط گردیده. به ادعای دامدار اشتهای دام در طی این مدت خوب بوده ولی تولید شیر نسبت به قبل از آن کاهش داشته. اقدامات درمانی پس از رفع اسیدوز شکمبه با درمانهای تقویتی و ویتامینی از طرف دامدار ادامه یافته. در لاشه دام نشانه ای از ادم دیده نمی شود مخاطات چشمی به نظر کم خون می آیند ، پوشش بدن دام نسبتاً ژولیده است و لخته های خونی توام با قطعاتی از بافت ریه اند. نظر به احتیاط تا رسیدن نتیجه لام خونی اقدام به کالبد گشایی نگردید.از خون وریدی نمونه فروتی تهیه و جهت بررسی باکتری امی به آزمایشگاه ارسال شد .متاسفانه تا رسیدن جواب آزمایشگاه دامدار اقدام به معدوم سازی لاشه نموده بود. در نمونه لام خونی هیچ گونه حضور عامل باکتریایی گزارش نگردید و بررسی یاخته های خونی بر لوکوسیتوز تاکید داشت.   

 

لاشه دام تلف شده همراه خون ریزی از دهان و بینی

لخته های خونی توام با قطعاتی از بافت ریه

تشخیص شما چیست؟ 

چه آزمایشهایی را برای تشخیص لازم می دانید؟

اقدامات لازمه در سطح گله به نظر شما چیست؟

هر سوال یا پیشنهادی دارید مطرح فرمایید.

iبه منظور مشاهده تشخیص های ارائه شده یا مقالات مربوط به این تشخیص به آدرس لینک زیر مراجعه نمایید: http://response.persiangig.com/blog.html 


نظر شما در مورد این تشخیص و درمان چیست9؟

گاهی در ارزیابی موارد معاینات دامی تجربیات قبلی در خصوص حصول نتایج درمانی برای نشانه های بالینی خاصی چنان بر ذهنیت تشخیصی ما حکم فرماست که بدور از واقعات موجود وبا تکیه بر تجربیات درمانی قبلی، اقدام به علامت درمانی می نماییم، و زمانی که پاسخ درمانی مناسبی بدست نمی آید ، آنگاه به فکر تشخیص می افتیم! موردی را که می خواهم برای همکاران عنوان نمایم بیان موردی است از چنین درمانی علامتی.

گاو 3 شکم زاییده ای  غیر آبستن با تاریخچه اسهال که از دو هفته پیش با مشاوره داروخانه تحت درمان های پادزیستی مختلفی بوده از دیروز به علت بی اشتهایی مراجعه نموده . در معاینه بالینی دام نسبتاً نا آرام بوده و اسهال آبکی نسبتاً پرتابی دارد. دمای بدن 39 و در شنود نواحی ریوی صدا ی رال های تنفسی وجود دارد. مخاط چشمی نسبتاً پرخون و کبود و تورمی نسبی در غدد لنفاوی پیش کتفی موجود است .نظر به اینکه دام تحت درمانهای پادزیستی چون cotrimoxazol   + مولتی ویتامین+ Sulfdimidin   خوراکی در دوره اول بعد تحت درمان با Triprim  و نهایتاً با استفاه از PENICILIN  بوده ، از مخاط رکتومی نمونه گیر برای بررسی وضعیت یون و نمونه خون محیطی به همراه نمونه پونکسیون  بدست آمده از غده لنفی جهت بررسی حضور احتمالی عوامل تک یاخته ای به آزمایشگاه ارسال گردید.  

نتایج آزمایشگاهی :

نمونه از نظر یون منفی(با رنگ آمیزی زیل نلسون)، حضور شیزونت تیلریا در نمونه پونکسیون غدد لنفی تایید و خون محیطی حاوی گامتوسیت های تیلریا بود. به گزارش آزمایشگاه در نمونه فروتی رکتومی آلودگی انگلی شدید دیده شد.

با توجه به نتایج آزمایشگاهی اقدامات  درمان بر مبنای تعامل انگل خونی و انگل های داخلی که منجر به سندرم اسهال گردیده شد. درمان با Butalex+ Oxyteteracyclin + Ivermectin+ مولیتی ویتامین در طی سه روز نتیجه درمانی در پی داشته و دام به وضعیت معمول باز گشته است .

موارد انگلی مشاهده شده

آیا این تشخیص و درمان را می پذیرید، یا اینکه خود آن را نوعی علامت درمانی ارزیابی می کنید؟

برای دست یابی به تشخیص واقعی تر چه آزمایش دیگری را پیشنهاد می نمایید؟

آیا نتایج آزمایشگاهی را  مطابق با  واقعیت موجود می دانید؟

هرگونه سوال یا نظر خود را مطرح نمایید.