سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

نظر شما در مورد این تشخیص و درمان چیست؟ شماره 5

 

گاو زمین گیر

گاو 2 شکم زاییده غیر آبستن که 3 ماه از آخرین زایمان گذشته. پس از زایمان به دلیل زخم ناشی از طناب مقید کننده دچار تورم پیشرونده ای در پای خلف سمت راست شده بطوری که به ادعای دامدار دوبرابر تورم کنونی بوده که با نظر داروخانه اقدام به تزریق ترکیبات پادزیستی و ضد التهابی شده و تاحدود قابل قبولی تورم را تقلیل داده ولی زخم همچنان باقی مانده . دامدار به منظور ادامه و تکمیل درمان از 3 روز پیش اقدامات درمانی با نظر داروخانه را بصورت تزریق اکسی فنیکس آغاز که از امروز با تظاهر زمین گیری و حالت خمودگی و بی اشتهایی چهره دیگری پیدا کرده. تب 2/37 و دارای رال های تنفسی توام با صداهای مالشی در ضربانات قلبی و افت تپش قلبی(برادیکاردی).مخاطات چندان پرخون نیستند.

 

رخوت و سستی  در گاو زمین گیرپای متورم با ادم گوده گذار

نتایج آزمایشگاهی

 

Band=5

Nut=73

Eos=2

Lym=20

Hypochromia=3+

Fibrinogen=0.9

WBC=17000

RBC=7000300

Hb=6.3

Hct=19.8

Mcv=27.12

MCH=8.63

MCHC=31.8

PCV=19.7

نبود پرخون بارز در چشم

اقدامات درمانی

 

اقدامات درمانی مبتنی بر تشخیص اورام بدخیم با شستشوی و ضدعفونی کردن موضع زخم ،تزریق داخل سیاهرگ وداجی سرم دکستروز ، اکسی تتراسیکلین ، و تزریق عضلانی دگزامتازون به همراه مولتی ویتامین تزریقی در همان دقایق اول به بهبودی نسبی وضعیت دام منجر که دام از حالت رخوت و بی حالی خارج و با حالتی هشیار تر در وضعیت زمین گیری قرار گرفت.

وضعیت دام همان روز

 

پس از درمان در همان روز

 

وضعیت دام روز بعد

 

علارغم اینکه دام سرزنده تر از روز قبل می نماید ولی هنوز برادی کاردی داشته و T=37 . اقدامات درمانی با ادامه درمان پادزیستی (اکسی و ترکیب تایلوزین) و تقویتی شامل مولتی ویتامین و CBGو فسفر آلی ادامه یافت. نظر به عدم حصول نتیجه طی 3روز بعدی و عدم تمایل دامدار به ادامه درمان دام فوق توسط دامدار حذف گردید.

 

سولات؟

 

نظر شما در مورد این تشخیص چیست؟
درصورتی که تشخیص فوق را نمی پذیرید چه موردی دیگری را در نظر دارید؟
اقدامات درمانی انجام شده در این مورد را چگونه ارزیابی نموده و اگر پیشنهادی دارید آن را مطرح نمایید.
هرگونه سوال در خصوص تاریخچه نشانه های بالینی و دیگر مواردی را که ذکر آن را لازم می دانید به آدرس Email من ارسال تا پاسخ ها و نظرات شما در وبلاگ اینجانب ارائه گردد.
ارادتمند جوان رودی