سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

غده های سرطانی لنفاوی و انواع آن در گاو: 1-لوکوز گاوی (Bovin le

 

غده های سرطانی

1- لوکوز گاوی

دو نوع سرطان در سامانه لنفاوی گاو دیده می شود؛ لوکوز گاوی منطقه ای دامها (Enzootic BovineLeucosis=EBL )

که در گاوهای بالغ دیده شده و توسط ویروس سرطان خونی گاوی (Bovine leukaemia virus= BLV )

ایجادمی شود  و لوکوز گاوی تک گیر (sporadicbovineleukosis= BSL )

که در گوساله ها  و دامهای جوان با عاملی ناشناخته  بوجود می آید.به لحاظ گستره جهانی ، عمومیت لوکوز گاوی منطقه ای  بیشتر از لوکوز تک گیر است.

تظاهرات بالینی لوکوز گاوی منطقه ای

تا 60 درصد گاوهای مبتلا به لوکوز گاوی  منطقه ای نشانه ای بالینی از خود بروز نمی دهند. بیماری عموماً در گروه  سنین 3 تا 5 سالگی پدیدار شده و مشهود ترین مورد آن تورم سرطانی  غدد لنفاوی بیرونی همچون غدد لنفاوی تحت فکی یا گردنی است . در برخی موارد غدد سرطانی بطور درونی  ایجاد شده ، بطوری که مشهود نبوده و این نوع  غدد سرطانی موجب بروز گستره وسیعی از نشانه های بالینی می شوند. غدد سرطانی از این دست ممکن است موجب  درگیری شیردان، رحم ، ریه ها  و طناب نخاعی شوند که در مورد درگیری طناب نخاعی یک سستی و فلجی پیشرونده  لگنی پدیدار می شود.

 

وجود غدد سرطانی در شیردان دام فوق موجب  افت وزنی  شده.

تورم غدد لنفاوی سری  وگردنی در گاو

 

تورم غدد لنفاوی سری  وگردنی در گاو

 

 

لوکوز گاوی تک گیر

این نوع  لوکوز گاوی در سه شکل تظاهر می نماید: نوجوانی ، تیموسی  و پوستی. لوکوز گاوی تک گیر (سرطان بدخیم یاخته های لنفاوی وبافت لنفی یا همان لنفو سارکوم) ندرتا  و  در گاوهای با لاتر از دو سال سن ایجاد تشکیل می شود.

شکل نوجوانی لنفو سارکوم

  گوساله مبتلا به این شکل بیماری درسن 3 تا 4 ماهگی  بطور مشخص وضعیت بدنی ضعیفی داشته و غدد لنفاوی بدن دام در متورم هستند.

 

شکل نوجوانی لوکوز گاوی تک گیر  که موج افت وزنی در دام شده و غدد لنفاوی متورم می باشند.

شکل نوجوانی لوکوز گاوی تک گیر  که موج افت وزنی در دام شده و غدد لنفاوی متورم می باشند.

 

تشخیص شکل نوجوانی لنفو سارکم مبتنی بر تورم زیاد غدد لنفاوی لاشه (10 تا 30 برابر ) است ؛ اخذ نمونه از بافت زنده و ارزیابی های آسیبی بافتی ندرتاً مورد نیاز است.

 

تورم خیلی زیادی (10 تا 30 برابر ) در  غدد لنفاوی لاشه دام دیده می شود .

 

 

شکل تیموسی لنفوسارکوم

گاو های در حال رشد مبتلا به لنفوسارکوم تیموسی دچار کاهش وزن بوده، اشتهای کمی داشته و دارای نفخ خفیفی هستند که در طی چند ماه بدتر می شود. بعدها مایع بطور گسترده در زیر پوست بویژه  در غبغب و پیش سینه تجمع می یابد  و این نیز ناشی از وجود توده هایی در سینه است که باز شت خون به قلب را دچار اختلال می نماید.

 

گاو در حال رشدی که به علت لنفو سارکوم دچار افت وزن می باشد.

 

گاو در حال رشدی که به علت لنفو سارکوم دچار افت وزن می باشد.

 

تجمع گسترده مایعات در زیر پوست ناحیه غبغب

تجمع گسترده مایعات در زیر پوست ناحیه غبغب

 

تجمع گسترده مایعات در سینه

تجمع گسترده مایعات در سینه

 

تشخیص شکل تیموسی لنفوسارکوم در دام زنده انریست دشوار و مبتنی ر حذف دیگر سبب های ممکن دیگر است.

 

لنفوسارکوم تیموسی عموماً در کالبد گشایی معین می شود

 

 

شکل پوستی لنفو سارکوم

غده های سرطانی پوتی در ناحیه گردن و شانه ها تشکیل می شود ، ولی در گاوهای در حال رشد تا سن 30 ماهگی  این غدد سرطانی ممکن است در تمامی نواحی پوستی ایجاد شوند. شکل پوستی بیماری را می توان با تکه برداری هایی از بافت متورم تایید نمود.

 


 

 

 

 


بیماری گندیده آلاباما یا اختلال عروقی پوستی کلیوی در سگها چیست؟

تصوری سگی که از گندیده آلاباما رنج می برد (Alabama, Rot). 

 

 

اختلالات عروقی  پوستی و کلافه مویرگی (گلومرولی) کلیوی (CRGV  یا گندیدگی آلاباما) یک  بیماری  جدی  است که اخیرا و تنها در سگهای بریتانیاییی گزارش می شود.  بیماری موجب بروز ضایعات جلدی در پوست و گاهی پوزه حیوان می شود. این ضایعات شبیه به   گاز گرفتگی،  داغ زخم ، زخمها  یا زخم نیش هستند . برخی از این سگها  مبتلا شده  دچار  نارسایی کلیوی کشنده می شوند. سگها در هر سن، جنس  یا نژادی  می توانند به این بیماری مبتلا شوند. این اختلال عروقی پوستی کلیوی CRGV (Cutaneous and renal glomerular vasculopathy) بیماری است که ناشی از آسیب دیدگی  عروق خونی پوستی و کلیوی است. بیماری موجب تشکیل لخته  در عروق شده که نهایتاً به انسداد رگ منجر شده و نهایتاً موجب  آسیب دیدگی بافت درگیر می شود.  بیماری در پوست حیوان موجب بروز  زخم می شود ولی در هر حال  ایجاد این اسیب های عروقی در کلیه ها موجب اختلالات شدیدی  در عملکرد کلیه می شود که نهایتاً به مرگ حیوان می آنجامد. 

 

 

 

 


فیبرو پاپیلوم پوستی

در  یک گوساله 10 ماهه دو رگ  ضایعات زگیل مانند

 بر روی  پوزه دام مشهود است که قطر این ضایعات

به بزرگی 3 سانتی متر می رسد. 

گوساله ای با ضایعات  چند گرهکی متلاقی . 

 

از نظر آسیب شناسی بافتی ( از سطح به عمق) یک روند شاخی شوندگی واقعی(بدون هسته) (orthokeratotic hyperkeratosis)،  فزون دشتاری  بافت پوششی(epithelial hyperplasia) و تکثیر شدید بافت همبندی وجود دارد. 

 

ضایعات فوق  از شاخص های  فیبرو پاپیلوم پوستی  است. این گونه سرطان پوستی از نوع خوش خیم بوده  که با واسطه عفونت های ناشی از ویروس پاپیلوما  حاصل می  شود.  این نوع ضایعه در گاو عموما و بیشتر در دامها جوان تا سن 2 سالگی دیده شده و معمولاً  تا یکسال پس از بروز آن تحلیل می رود.