سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

شناسای گاوهای شیری فارغ شده 21 روز پس از آبستنی با استفاده از ف

 

شناسای گاوهای شیری فارغ شده 21 روز پس از آبستنی  با استفاده از فن آوری فراصوتی دوپلر جریان رنگی

 

فن آوری پرتونگاری فراصوتی(اولتراسوند) یک روش ارزیابی تولید مثلی و ابزار زیست فن آوری است که عموماً در دامداری های شیری از آن استفاده می شود. ارزیابی وضعیت های عملیاتی تخمدانها و جسم زرد(CL) اجازه تعیین وضعیت تولید مثلی گاوهای فارغ رشده را به منظور اجرای راهبرد های تولید مثلی می دهد. تخمدانها در مقایسه با دیگر اندامهای  مجرای تناسلی بیشترین جریان خونی را دریافت می نمایند.

 در طی مراحل آغازی نمو جسم زرد، افزایش تدریجی جریان خون همپای با افزایش حجم جسم زرد و غلظت های سرمی پروژسترون است. علاوه بر این و در طی مرحله تحلیل جسم زرد ابعاد جسم زرد با سرعتی کمتر از کاهش سطح پروژسترون، تقلیل می یابد. فن آوری فراصوتی دوپلری جریان رنگی اخیراً به منظور پایش جریان خون  به اندامهای مجرای تناسلی مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعه حاضر نشان می دهد که استفاده از این فنآوری بر روی جسم زرد ، بدرستی گاوهای فارغ شده را 21 روز پس از تلقیح مصنوعی ، به لحاظ وضعیت عملیاتی جسم زرد و پروژسترون در خون تعیین می نماید. این مطالعه  همگن در 10 دامداری  و 1632 گاو هلشتاین که تحت برنامه همزمان سازی تخمک گذاری در طی اولین تلقیح بوده اند انجام شده. 21 روز پس از تلقیح مصنوعی گاوها تحت آزایش  و معاینه تخمدانها توسط فن آوری پرتونگاری فاصوتی دوپلری جریان رنگی  از طریق راست روده قرار گرفته و همزمان ملامسه ابعاد جسم زرد نیز مشاهده شده است. با استفاده از درجه بندی رنگی مبتنی  شدت رنگ در سطح جسم زرد تقسیم بندی انجام گردیده ، که   بدین ترتیب بوده: CL0: کمتر از 10% ؛ CL1 : 11 تا 30 درصد؛ CL2 : 31 تا 60 درصد و CL3 : بیشتر از 61 درصد رنگ گرفتگی. در موارد جسم زرد کیستی ، سطح مورد استفاده برای ارزیابی شامل ناحیه مملو از مایع بوده.

علاوه بر این نمونه های خونی به منظور تعیین کمی پروژسترون با استفاده از روش الیزا بطور متوالی اخذ گردیده. متعاقباً گاوها در روز 322 پس از تلقیح مصنوعی معاینه شده اند. گاوهایی که از نظر آبستنی منفی ارزیابی شده اند ، متعاقباً مطابق با آیین گان معمول دامداری همزمان سازی شده اند.

معاینه تخمدانها با فنآور فوق 21 روز پس از تلقیح مصنوعی نشان داده که 21، 25.3 ، 35.2  و 17.5 درصد از گاوها به ترتیب شدت رنگ گیری CL0 ، CL1 ،  CL2 و CL3 داشته اند. میانگین ابعاد جسم زرد پس از تلقیح مصنوعی 22 میلی متر  و میانگین سطح پروژسترون خون 2.6 نان گرم در میلی لیتر خون بوده. فراوانی ظاهری گاوهای فارغ شده 21 روز پس از تلقیح مصنوعی 22 و 47 درصد  به ترتیب برای گروهای CL0 و CL1+CL2 بوده .

دقت اندازه گیریها به منظور تشخیص عدم آبستنی با استفاده از فن آوری فراصوتی دوپلری رنگی  بالا بوده(99 و 94.8 درصد به ترتیب برای گاوهای CL0 و CL1+CL2) . در صورتی که ترجیح بر این است که خطر تشخیص نادرست آبستنی از عدم آبستنی به حد اقل برسد، بایستی از گروه CL0 که ویژگی 99 درصدی و ارزش پیشبینی 98 درصد مثبت دارد ، استفاده شود. نسبت های منفی کاذب 48 ، 24.4 و 07 درصد به ترتیب برای CL0، CL0+CL1 و CL0+CL1+CL2 بوده . ابعاد جسم زرد  کمتر از 15 میلی نشانگر یک گاو فارغ شده با ضریب درستی تشخیصی در حد 97.5 درصد است ( اگر چه فراوانی ظاهری کمتر است ، در حد 8%) . در نتیجه می توان گفت که فنآور فراصوتی دوپلری جریان رنگی می تواند بر روی جسم زرد  به منظور تشخیص  صحیح آبستنی  21 روز پس از تلقی مصنوعی بکار رود. همچنین بایستی توجه داشت که به هر حال این شیوه تشخیصی لزوماً تاییدی بر آبستنی گاو نیست. 

 

Reference

Dubuc, J., Houle, J., Rousseau, M., Roy, J.P., Buczinski, S.2020. Accuracy of corpus luteum color flow Dopplerultrasonography to diagnose nonpregnancy in dairy cows on day21 after insemination. Journal of dairy science. 103(2):2019-2023.