سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

درمان جراحی موردی از کیست سینوسی در اسب سانان.

 

Equine Sinus Cysts

کیست های سینوسی  در اسب سانان

کره تروبرد یک ساله ای که دارای تورم بزرگی بر روی ناحیه سمت چپ صورتش بود به درمانگاه مراجعه نموده. کره هشیار و بخودی خود خوب می باشد، اما جریان هوا از طریق بینی سمت چپ کاهش یافته. معاینات اولیه تظاهر بالینی آشکاری از ضربه پیرامون ناحیه متورم  را نشان نمی دهد و معاینه دهانی حاکی از اختلال بارزی درطاقگان دندانی زیر ناحیه متورم نیست. این اسب یکساله ابتداعاً بطور علامت درمان تحت درمان پادزیستی و ضد التهابی قرار داشته. این درمان ها تاثیر اندکی در رفع مشکل داشته اند، و به هر حال قبل توجه است که تورم موجود بزرگتر شده و چشم اسب شروع به ترشح نموده. تورم در سمتی از صورت که فاقد ترشحی بینی درآن سمت است معمولاً توسط آبسه های ریشه دندانی  دو دندان آسیای اول ایجاد می شوند.  دودندان آسیای اولی در مقابل سینوسها بوده و بنابر این در صورت عفونت صرف نظر از تخلیه به درون سینوسها و سپس بینی موجب تورم استخوان می شوند. ترم در این مورد خیلی دورتر در عقب  دودندان آسیای اول می باشد. عفونت سینوس معمولاً موجب بروز ترشح (بد بو) شده و ما بطور معمول تورمی  نمی بینیم مگر اینکه مجرای تخلیه مسدود شده باشد. در این مورد بخصوص می توان انسداد سینوس عفونی  یا چیزی بیشتر غیر معمول  مانند کیست سینوس مجاور بینی ، خونریزی در استخوان غربالی بینی  یا حتی یک تومور را مسبب دانست.     

 

 

 

ارزیابی اندوسکوپی مجاری بینی نشان داد که مجاری فوق بویژه به جهت تورم سینوسی باریک شده معبر عبوری بینی را به سمت داخل منحرف نموده اند. تصویر برداری نشان داد که ریشه دندانی سالم بوده اما ناحیه سینوس مملواز بافت نرم مات در مقایسه با نواحی گازی تیره است. این نواحی نشانگر خطوط مایعی که معمولاً در موارد عفونت های سینوسی دیده می شوند نیستند. ظاهر تصویر آنچه را که ما از آن بعنوان جلوه زمینه شیشه ای می نامیم نشان می دهد. پیرا خطی کروی نیز در سینوس و بر روی نمای فوق دیده می شود. همچنین ظاهری مجووف(چند حفره ای ) در درون سینوس وجود داشته و کژدیسی هایی در صدف بینی دیده می شود. 

 

نشانه های فوق با توجه به سن اسب  و تظاهر تورم صورت ما را بسیار به کیست مجاور سینوسی بینی  مشکوک می نماید. سوزنی در موضع متورم فرو کرده که با خروج مایعی زرد رنک همراه است. این مایع چرک نبوده و موافق با تشخیص کیست سینوسی است.  

 

 

معلوم نیست که چه عاملی سبب این کیست مجاور بینی شده اما تصور می شود که ضربه وارده به لایه های مخاطی تنفسی در سینوسها می تواند موجب شروع روند تشکیل کیست گردد.

جراحی تنها پیشنهاد برای درمان بیماری است. درصورت اغماز از درمان، کیست سبب شروع روند اشغال فضای بیشترو بروز مشکل در حفره بینی خواهد شد  و همچنین بر چشم و اعصاب مجاور آن تاثیر خواهد گذاشت.

جراحی در حالت آرام بخشی ایستاده انجام شده که خطر کمتری در مقایسه با بیهوشی عمومی کامل دارد. به اسب یک چکاننده تزریقی وصل شده بطوری که داروی آرم بخش به آهستگی در طی جراحی تجویز می شود. سپس یک بیحس کننده تزریقی پیش از آنکه دریچه (فلپ)سینوسی ایجاد شود در زیر جلد ناحیه مورد عمل تزریق می شود، دریچه فوق ابتداعاً با برش پوستی و سپس با بکار گیری از یک اره استخوانی نوسانی در طول  سینوس ایجاد می شود.  

   

 

 

 با باز شدن دریچه فوق جیب های چند کانونی درون سینوس آشکار می شوند . سینوس مملو از عناصر کیستی است . این عناصر با انگشتان و کورت جراحی تمیز و زدوده می شوند. بخش عمده کیست در درون سینوس پیشانی است وبطور کامل ساختمان سینوس های مجاور بینی را قطع نموده . 

 

مته گذاری سوراخ سینوس پیشانی انجام شده تا به روند تخلیه کیست و همچنین ادامه روند شتشو کمک نماید.  

 

 

درخاتمه و با حذف کیست ، کره اسب با حفره سینوی باز بزرگی در مقایسه با حفرات منقسم معمولی  مواجه است.  در خصوص ممانعت از قطع اعصاب مسیر سینوس بایستی دقت بعمل آید. پس از اینکه عناصر کیستی تا جای ممکن تمیز شدند در صورت ممکن مجاری تخلیه ای بین سینوس و حفره بینی  ایجاد شده همانند مجرای معمولی که توسط کسیت اشغال شده بود، تا اجازه شستشوی و تخلیه پس از عمل را فراهم نماید. باند استریلی در سینوس پیشانی قرار گرفته تا روز بعد از طریق بینی خارج شود. سپس دریچه سینوسی بسته شده و ابزار سندی شستشو و تخلیه از سوراخ مته گذاری شده در پیشانی با بخیه هایی در آن جای گذاری می شود.