سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

لیشمانیوز در سگ و گربه. Leishmaniosis in dogs and cats

 

 

لیشمانیوز در سگ و گربه

 


بیماری لیشمانیوز در سگ و گربه توسط انگل تک یاخته لیشمانیا اینفانتوم(مترادف لیشمانیا شاگاز) (Leishmania infantum (Leishmania chagasi)) ایجاد می شود. بیماردر بیش از 70 کشور در سراسر جهان بومی شده است که از جمله عبارتند ازحوضه دریای مدیترانه، پرتغال، آمریکای لاتین و جنوب آسیا. با این حال، لیشمانیوز سگ سانا  همچنان یک نگرانی مهم در کشورهای غیربومی از نظر بیماری است که ورود بیماری در آن مشکلاتی به لحاظ  دامپزشکی و بهداشت عمومی ایجاد می نماید.  سگ ها اصلی ترین مخزن حیوانی برای لیشمانیوز احشائی در انسان بوده و بیماری در افرادی که درمان نشده اند معمولا  کشنده است.

سگ های حساس عموماً هر دوشکل احشایی و پوستی بیماری را نشان می دهند و در صورت عدم درمان به طور کلی به علت پیشرفت شدید بیماری کلیوی تلف شده یا حذف می شوند.


گربه ها گونه میزبان نسبتاً مقاومی به بیماری محسوب می شوند ، اما  مطالعات متعددی در دهه گذشته نشان داده که لیشمانیوز گربه سانان در مناطقی که بیماری در سگها بروز می نماید نسبتاً شایع است.

لیشمانیوز گربه سانان اغلب کم اهمیت تلقی شده چرا که بیماری بالینی ناشی از لیشمانیا اینفانتوم در گربه ها نادر بوده و گربه های عموماً گونه های میزبان نسبتاً مقاومی در برابر بیماری محسوب می شوند.  با این حال، عفونت های تحت بالینی گربه سانان در مناطقی که بیمار در سگها بومی شده عموماً وجود دارد.  میزان شیوع آلودگی در گربه سانان بر مبنای بررسی های سرم شناسی و یا ملکول بنیان از 0 تا بیش از 60 درصد گسترده است.  


پشه خاکی ها قادرند انگل را از گربه ها دریافت نمایند ، بنابر این گربه ها ممکن است به عنوان یک مخزن ثانویه عمل کنند. ضایعات پوستی همچون گرهک های جلدی ، زخم و دلمه در گربه سانان غالب بوده و اغلب بر روی سر ، بینی  و لبها یا بر روی بخشهای انتهایی پاها قرار می گیرند.   در حال حاضر هیچ گواه مستدلی در مورد بهترین گزینه های درمانی برای بیمار در گربه سانان وجود ندارد،اما بخش عمده ای از موارد ابتلاء به بیماری تنها با آلوپورینول(allopurinol) با درجات متنوعی از بهبودی درمان شده اند. پیش آگهی بیماری از خوب تا ضعیف متغییربوده و انتشار آماستیگوتهای لیشمانیا به طحال، گره های لنفاوی، کبد و دستگاه گوارش غالباً همراه با زوال بالینی و مرگ بوده . هیچ واکسنی بر علیه لیشمانیا در گربه ها نداشته و تنها تمهید   پیشگیرانه استفاده از حشره کشهای موضعی است. متأسفانه اغلب پریتروئید ها(pyrethroids) در گربه ها به علت سمیت آنها در گونه فوق غیر قابل استفاده می باشند.

 

برای دریافت متن کامل مقاله و ترجمه انگلیسی بر روی متن تصویری زیر کلیک فرمایید.