سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

درمان زخم های معدی: اومپرازول در اسب های تحت گرسنگی موثرتر می

 

 

درمان زخم های  معدی:


اومپرازول  در اسب های تحت گرسنگی موثرتر می باشد.

 


 

امپرازول به خوبی باعث بهبود زخم معده می شود زیرا اسیدیته معده را کاهش می دهد. اما به اعتقاد برخی متخصص طب داخلی اسب ، مدیریت مدبرانه تغذیه حتی می تواند امپرازول را  موثرتر نموده و منجر به موفقیت بیشتر در موارد زخم های سنگفرشی و غددی شود.به ویژه ، هنگامی که اسب ها یک شب گرسنه مانده و سپس یک ساعت پس از درمان وعده صبحانه امپرازول با یونجه تغذیه شوند ، وضعیت معده به منظور بهینه سازی اثر روشهای درمانی ایده آل خواهد بود. این آیینگان روزه داری به ویژه درموارد زخم های غده ای مهم است - زخم هایی که در قسمت پایین معده که با مخاط غده ای پوشیده شده (در مقابل قسمت بالایی که با مخاط سنگفرشی پوشیده شده است) تشکیل می شوند. زخم های غده ای به امپرازول خوراکی نسبتاً ضعیف پاسخ می دهند و درمان این نوع زخم بسیار دشوارتر است ، احتمالاً به این دلیل که به نظر می رسد برای بهبودی در مقایسه با زخم های سنگفرشی نیاز بسیار زیاد به کاهش اسید دارند. بی شک وجود غذا جذب امپرازول را مختل می کند اما ما می توانیم از چرخه تغذیه طبیعی اسب برای جلوگیری از این امر استفاده کنیم. "اسب های که به طور طبیعی شبانه تحت محدودیت غذایی هستند وقتی امپرازول اوایل صبح تجویز می شود در این معده خالی جذب آن بهتر صورت خواهد گرفت.  امپرازول با مهار تولید کننده های اسید بدن ، پمپ های پروتون ، کار می کند. با این حال بدلیل آنکه امپرازول  بعنوان یک  داروی پیشساز شناخته می شود ،در هنگام تجویز خوراکی هنوز فعال نبوده  و نیازمند فرآیند فعال سازی از طریق روند هضمی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پمپ های پروتون هنگام غذا خوردن اسب روشن می شوند.

 


بنابراین ، دادن یک ساعت فرصت به امپرازول برای جذب شدن در سیستم اسب و سپس تغذیه یک صبحانه حجیم با یونجه ،تا آنجا که ممکن است بیشترین مقدار ازپمپ های پروتون را روشن می کند ، بدین ترتیب  فرجه زمانی بالا برای داشتن بالاترین میزان داروی فعال موجب مهار بیشترین تعداد پمپ های پروتون  خواهد شد.به عبارت دیگر ، زمان بندی هوشمندانه ، درمانی بهینه تر را ایجاد می کند.

پیروی از این توصیه ها احتمال درمانی موفقیت آمیز  را بیشتر می کند ، اگرچه هنوز درمان ترکیبی با سوکرالفات برای بیماری غده ای توصیه می شود. و  از آنجا که جذب دارو در معده خالی دو تا سه برابر بیشتر است ،بدین معنی خواهد بود که با این روش بسیاری از اسب ها می توانند با "دوز نیم" 2 میلی گرم در کیلوگرم به طور موثر درمان شوند و در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها حاصل خواهد شد. البته بایستی توجه داشت که این شیوه درمانی فقط در مورد بیماری سنگفرشی و نه بیماری غده ای اعمال می شود.

البته ممکن است که صاحبان اسبها تمایل چندانی به گرسنه نگهداشتن اسبهای خود که مبتلا به زخم معده هستند نداشته باشند ، زیرا معده خالی از عوامل خطر ایجاد زخم است. با این حال ، اسب ها به طور طبیعی در هنگام خواب چند ساعت در شب ناشتا هستند و با قطع غذا ، معده آنها چند ساعت طول می کشد تا کاملا خالی شود. بنابراین ، حذف یونجه آنها در ساعت 10 شب و دادن صبحانه در ساعت 8 صبح ، یک ساعت پس از درمان 7 صبح ، به سادگی روایتی اجباری از روزه داری طبیعی شبانه آنهاست. به اعتقاد برخی از درمانگران مهم این است که گرسنه نگهداری اسب دلیل خوبی دارد ، زیرا این کار موجب درمان دارویی موثرتری شده که منجر به بهبود بهتر و کامل زخم می شود. توصیه می شود که  پس از تکمیل درمان    بعنوان یک راهبرد پشگیرانه کلیدی در برابر بازگشت بیماری سنگفرشی اسب را به روش دسترسی نامحدود به تعلیف بازگرداند ،بدین ترتیب که یونجه در تمام طول شب و  بطور ایدآل در چندین محل در دسترس قرار گیرد.