سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Dr.javanroodi case report

هزینه واقعی لنگش چیست؟

 

لنگش در کنار بیماری هایی چون  ورم پستان، بیماری های سوخت و سازی و تغذیه ای (اسیدوز شکمبه)، بعنوان یک بیماری محدود کننده تولید طبقه بندی می شود.

اغلب و نه همه دامپروران هزینه واقعی این بیماری های محدود کننده تولید را کم تخمین زده و بر روی هزینه درمان انفرادی موارد درگیر توجه داشته تا اثرات منفی کلی آن بر مجموعه دامداری . و این موضوع بیشتر از آن جهت است که  اساساً هیچ هشدار مالی مشهودی که زنگ خطر درابتدای بروز این بیماری ها را بصدا درآورد بطور محسوس وجود ندارد. به هر حال چنانکه بیماری در طول مدت زمانی شکل گرفت دامدارن ممکن است شروع به توجه در خصوص کاهش کارایی دامداریشان که ناشی از کاهش قابلیت تولیدی  و بهره وری است نمایند.

در مورد گاوهای لنگ این موضوع وقتی که هزینه های تحمیل شده با نگاهی به اثر بیماری بر خود گاو ارزیابی می شود مشهود می گردد.

زمانی که گاو دچار لنگش می شود ، تولید به سرعت دچار افت شده و در باقی مانده مدت شیرواری پس از لنگ شدن، این دام در مقایسه با دامهای غیر لنگ همان گله که جفت گیری داشته اند،21 روز دیرتر آبستن شده و دام فوق ممکن است بدلیل نارسایی تولید مثلی یا شدت لنگش در خطر حذف از گله باشد. 

هزینه این مبالغ 500 تا 1000 دلار در هر مورد است. تفاوت موجود در این ارقام بدلیل تفاوت در پرداخت مالی ، ارزش هر گاو،  وضعیت دامداری(میانگین هزینه های خوراک دام) و مرحله ای از شیررواری که دام دچار لنگش شده ، قابل توجیه است.

صرف نظر از اینکه دامداری در چه موقعیتی از این گستره قرار دارد نقطه قابل تامل این است که هزینه فوق یک افزایش 5 تا 10 برابری  در مقابل  هزینه معمول درمان یک گاو دچار لنگش را ارائه می نماید.